16 آذر 1399
/
9,814 بازدید

چگونه غذای دانشجویی متنوع بپزیم؟

فهرست مطالب

روزهای دانشجویی برای بسیاری شیرین‌ترین دوران زندگی است. زندگی دانشجویی یادآور تلخی‌ها، شیرینی‌ها و دوستی‌ها است. زمانی که سخنی از دوران دانشجویی به میان می‌آید، ممکن است تصاویر ذهنی مشترکی در ذهن‌ها نقش ببندد که برای همه خاطره‌انگیز است. یکی از این تصاویر مشترک غذای دانشجویی است.

زندگی دانشجویی در ایران یعنی زندگی کردن با حداقل‌ها!

حداقل‌هایی که در همه‌ی ابعاد زندگی آن‌ها بست پیدا می‌کند. شاید برجسته‌ترین نمود آن در زندگی دانشجویی، گذران روزها با حداقل بودجه مالی است. زمانی که پول کم باشد احتمالاً اولین مسئله‌ای که آسیب می‌بیند کیفیت زندگی است. مثلاً غذای دانشجویی یکی از گزاره‌هایی است که همواره غذایی ارزان و بی‌کیفیت را در ذهن‌ها تداعی می‌کند. شاید ارزان بودن غذای دانشجویی را بتوان ویژگی آن دانست اما بی‌کیفیت بودن آن را هرگز!
در همین شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه نیز می‌توان با داشته‌ها و ارزان‌ترین مواد غذایی موجود در بازار، غذاها و خوراکی‌های فوق‌العاده خوشمزه‌ای طبخ کرد که علاوه بر قیمت مناسب (نسبت به دیگر خوراکی‌ها) کیفیت و تنوع بالایی نیز داشته باشند.
در این مقاله تلاش شده ضمن یادآوری روزهای خوش دانشجویی برای دانشجویان سابق، غذاهای دانشجویی متنوعی را معرفی کنیم که دانشجوهایی که اکنون مشغول تحصیل هستند نیز بتوانند این روزهای شیرین را آسان‌تر و خوشمزه‌تر کنند.

قبل از هر چیز چند توصیه برای شما داریم:

سبزیجات و صیفی‌جات را از یاد نبرید

غذای ساده دانشجویی

سبزیجات و صیفی‌جات ارزان‌ترین مواد غذایی موجود در بازار هستند. این مواد غذایی تنوع رنگ بسیار بالا و خاصیت غذایی فوق‌العاده‌ای دارند و اکثراً با همه مواد غذایی قابل‌ترکیب هستند و پختی آسان دارند. پیشنهاد ما به شما این است که همیشه در یخچال خود سبزیجات و صیفی‌جات داشته باشید و از آن‌ها در غذاها به‌صورت خلاقانه از آن‌ها استفاده کنید.

گوشت و مرغ را بهینه مصرف کنید

غذای دانشجویی ایرانی

بر کسی پوشیده نیست که قیمت گوشت و مرغ برای بسیاری از اقشار جامعه ازجمله دانشجویان بسیار گران است. حال اگر فرصت خرید گوشت یا مرغ را دارید، می‌توانید با ترکیب گوشت و مرغ با صیفی‌جات و سبزیجات غذاهای خلاقانه‌ای را طبخ کنید و از طرفی در مصرف آن‌ها نیز صرفه‌جویی کنید.

ادویه‌ها و سبزی‌های خشک، فوت کوزه‌گری آشپزی!

غذای دانشجویی ساده

ادویه‌ها به غذای شما طعم می‌بخشند و آن‌ها را خوشمزه می‌کند. سعی کنید ادویه‌های متنوع در خانه داشته باشید و به زردچوبه، نمک و یا فلفل بسنده نکنید.
همچنین می‌توانید از عطاری، سبزی‌های خشک تهیه کنید. این سبزی‌ها به غذاهای شما رنگ و بو می‌بخشند و باعث می‌شوند که غذای شما خوشمزه‌تر شود.

ساندویچ‌، سریع و آسان

ساندویچ یک غذای دانشجویی آسان و سریع

شما تقریباً در هر نوع ساندویچی که دوست دارید با هر نوع مواد غذایی که دلخواهتان است را می‌توانید طبخ کنید. کافی است کمی ذوق و سلیقه داشته باشید. ویژگی ساندویچ‌ها در زود آماده شدن آن‌ها است و این مسئله قرابت بسیاری با زندگی پرتحرک دانشجویی دارد.

در ادامه طرز تهیه چند غذای متنوع با مواد غذایی که در زندگی دانشجویی بیشتر کاربرد دارند را به ساده‌ترین شیوه شرح می‌دهیم.

خاگینه کدام است؟ کوکو چیست؟

طرز تهیه کوکو

شاید تخم‌مرغ اصلی‌ترین غذای دانشجویی باشد اما می‌توان غذاهای متنوعی با آن خلق کرد که تنوع بالایی داشته باشند.
در ابتدا باید تفاوت خاگینه و کوکو را مرور کنیم.
خاگینه همان املت است. املت نام فرنگی خاگینه است. خاگینه به غذایی گفته می‌شود که ماده اصلی آن تخم‌مرغ است و برای مخلوط کردن آن می‌توان از مواد مختلف استفاده کرد.
کوکو نیز به غذایی گفته می‌شود که مثل خاگینه یا املت در آن تخم‌مرغ به‌کاررفته اما تخم‌مرغ به‌عنوان ملات یا چسباننده غذا و عمل می‌کند.

طرز تهیه املت یا خاگینه خلاقانه

طرز تهیه املت برای شام دانشجویی

بسته به نیاز خود تعدادی تخم‌مرغ را درون کاسه بشکنید و آن‌ها را به‌خوبی با چنگال هم بزنید.
مایع اصلی شما آماده است پس‌ازآن شما با دنیای بی‌انتهایی از مواد غذایی مواجه هستید. برای مایع فرعی خاگینه یا املت می‌توانید از مواد مختلف استفاده کنید. مثلاً از سبزیجات تا کالباس و سوسیس، از سیب‌زمینی تا گوجه قدرت انتخاب دارید می‌توانید به‌صورت خلاقانه در املت خود استفاده کنید.
برای این کار مایع فرعی خود را در تابه به همراه ادویه تفت دهید. بعد از کمی تفت دادن، تخم‌مرغ‌های هم زده را به آن بیفزاید و با شعله ملایم کمی آن‌ها را باهم مخلوط‌ کنید تا پخته شود. شعله اجاق را زیاد کنید تا یک‌طرف خاگینه سرخ شود. در ادامه خاگینه را برگردانید تا طرف دیگر نیز سرخ شود البته اگر خاگینه شما یا تابه‌ی شما به صورتی نبود که بتوانید خاگینه را برگردانید با مخلوط کردن آن می‌توانید از پختن خاگینه اطمینان حاصل کنید.
قبل از اضافه کردن تخم‌مرغ به مایع فرعی می‌توانید ماست، خامه، رب گوجه‌فرنگی و یا کمی شیر اضافه کنید. البته پیش‌ازاین کار از سازش مایع فرعی با شیر، خامه، رب گوجه‌فرنگی یا ماست اطمینان حاصل کنید.

طرز تهیه کوکو

طرز تهیه کوکو

طرز تهیه کوکو نیز بسیار به خاگینه شبیه است و همان‌طور که ذکر شد تفاوت در مایع اصلی و مایع فرعی است. مایع اصلی خاگینه تخم‌مرغ است و در کوکو، تخم‌مرغ مایع فرعی و حکم ملات مایع اصلی را دارد. مثل خاگینه، شما برای موادی که قرار است با تخم‌مرغ مخلوط شود، انتخاب‌های متنوعی دارید.
توجه کنید برای تهیه کوکو ترجیحاً مایع اصلی آن را از قبل بپزید. مثلاً برای کوکو سیب زمینی، سیب‌زمینی‌ها را آب پز کنید یا برای کوکوی تن ماهی، تن ماهی را از قبل جوشانید.
نکته: مایع اصلی پس از پخته شدن (اگر نیاز به پخت داشت) باید حتماً سرد باشد اگر مایع کوکو سرد نباشد کوکو اصطلاحاً از هم وا می‌رود.
محبوب‌ترین انواع کوکو، کوکوهای سبزی و سیب‌زمینی است.
در اینجا طرز تهیه کوکو سبزی را برای شما شرح می‌دهیم.

سبزی کوکو مهم‌ترین رکن کوکو سبزی است و عبارت است از: تره، جعفری، شوید، گشنیز و شنبلیله
شما می‌توانید از سبزی فروشی‌ها سبزی کوکو خریداری کنید و به‌صورت خردشده (ریز) از آن استفاده کنید.
اگر هرکدام از مواد بالا در دسترس بود نگران نباشید آسمان به زمین نمی‌آید. از هرچه دارید، استفاده کنید، شاید طعم جدیدی خلق کردید!
مواد لازم:
سبزی کوکو، تخم‌مرغ، آرد، نمک، روغن و در صورت امکان گردو یا زرشک
به‌جای سبزی کوکو می‌توانید از تره استفاده کنید. در کوکو سبزی تبریزی فقط از تره استفاده می‌شود.
سبزی خردشده را بچلانید و آب سبزی را بگیرید. سپس تخم‌مرغ را در کاسه‌ای با چنگال هم بزنید. در ادامه یک قاشق آرد به آن اضافه کنید. زمانی که مایع یکدست شد سبزی یا هر ملاتی که دوست دارید به آن بیفزایید توجه کنید که مقدار ملات باید از تخم‌مرغ بیشتر باشد. سپس به مقدار لازم نمک به آن بیفزایید.
پس از مخلوط کردن، مایع سفت به‌دست‌آمده را درون تابه‌ای که روغنش از قبل داغ شده، بریزید. برای این کار می‌توانید تمام مواد موجود را یکجا و یا با قاشق به‌صورت تکه‌تکه در روغن سرخ‌کنید. سپس کوکو سبزی برگردانید تا روی دیگر آن نیز سرخ شود.
توجه کنید ادویه را در زمان هم زدن پایانی به ملات اضافه کنید و اگر زرشک یا گردوی خردشده در دسترس بود در زمان هم زدن به مایع اضافه کنید.

ساندویچ مرغ یک غذای دانشجویی خوشمزه

ساندویچ مرغ یک غذای دانشجویی خوشمزه

گوشت مرغ ارزان‌ترین گوشت مرغوب موجود در بازار است.
یکی از غذاهایی که می‌توانید با مرغ طبخ کنید ساندویچ مرغ است. ساندویچ مرغ را می‌توانید با مواد مختلفی بسته به بودجه خود تهیه کنید.
مواد لازم:
سینه مرغ به مقدار لازم، هویج، پیاز، آب‌لیمو، ادویه، نمک، نان باگت/تافتون یا نان تست
ترکیب مکمل: بادمجان/زرشک/ سیب‌زمینی/ اسفناج یا پنیر پیتزا

سینه مرغ را همراه با هویج، پیاز، ادویه و نمک، آب پز کنید. هویج و ادویه همراه با پیاز باعث می‌شوند بوی زهم مرغ گرفته شود. پس از آب پز شدن مرغ آن را ریش‌ریش کنید و با مایع دلخواهتان در مقداری روغن و آب‌لیمو تفت دهید.
بادمجان سرخ‌شده ساتوری یا سیب‌زمینی سرخ‌شده نگینی و یا زرشک، انتخاب‌های مناسبی هستند. توجه کنید در زمان تفت مایع ساندویچ می‌توانید از سبزیجات برای رنگ و بوی بهتر آن استفاده کنید. پس از ۵ تا ۱۵ دقیقه غذای شما آماده است و آن را می‌توانید با نان باگت یا نان تافتون میل کنید.

چلو و کته با ملات متفاوت!

چلو و کته

شما می‌توانید چلو و کته را با انواع ترکیب‌ها میل کنید. تفاوت عدس‌پلو با لوبیاپلو و یا استانبولی در ملات آن‌ها است. ابتدا روش‌های طبخ ساده چلو و کته را باهم مرور می‌کنیم.

چگونه چلو طبخ کنیم؟

چگونه چلو درست کنیم

برنج را به آب در حال جوش که با نمک و روغن ترکیب شده، اضافه کنید. اگر از برنج خیسانده استفاده می‌کنید به مدت ۸ دقیقه و اگر برنج شما نخیسانده است به مدت ۱۰ دقیقه در آب آن را بجوشانید. سپس برنج را در یک آبکش بریزید و قابلمه را خشک کنید.
حال می‌توانید ته‌دیگ موردعلاقه خود را داشته باشید. چندتکه نان یا سیب‌زمینی کف قابلمه چرب بگذارید و برنج را با کفگیر روی آن بریزید و در میان کفگیرهای برنج می‌توانید از ملات مختلف مثل عدس، گوشت، مرغ ریش‌ریش، سبزیجات تفت داده‌شده و یا هویج به‌صورت لایه‌ای استفاده کنید.
پس از اتمام برنج، قابلمه را روی شعله بسیار کم قرار دهید و درِ آن را همراه با پارچه‌ای نخی یا دم‌کن، بگذارید. پس از ۴۵ دقیقه برنج شما آماده است. می‌توانید زیر قابلمه برنج شعله‌پخش‌کن نیز قرار دهید تا ته‌دیگ برنج و شما بهتر ‌شود.
در مرحله پایانی پس از آماده شدن برنج، ملات میان و برنج را با برنج مخلوط کنید.

چگونه از پخته شدن برنج اطمینان حاصل کنیم؟

برای برنج کته یا چلو، در قابلمه را باز کنید چند عدد برنج بردارید و اگر نرم بود، برنج شما حاضر است. توجه کنید در دقیقه ۲۰ از پخت می‌توانید کمی کره روی برنج بگذارید یا به آن روغن بیفزایید که برنج اصطلاحاً خشک نباشد.

چگونه کته درست کنیم؟

چگونه کته درست کنیم

برای پختن برنج به‌صورت کته لازم است برنج، نمک و روغن را همراه با آب درون قابلمه بریزید و زیر آن را روشن کنید به ازای هر پیمانه لیوان آب بریزید. برای هر نفر یک پیمانه برنج کافی است.
درِ قابلمه را نبندید و زمانی که آب برنج تبخیر شد زیر برنج را کم کنید و در قابلمه را بگذارید تا برنج دم بکشد.
پس از ۳۰ دقیقه برنج شما حاضر است. حال این برنج را می‌توانید با انواع خوراکی نوشان کنید توجه کنید مقدار آب برنج را زیاد نکنید چراکه برنج شما هر چه بیشتر بجوشد نرم‌تر می‌شود و ممکن است در اصطلاح شفته شود.

تن ماهی یک غذای دانشجویی آشنا

تن ماهی یک غذای دانشجویی آشنا

تن ماهی نیز یکی از غذاهای معمول در میان دانشجویان است. شما می‌توانید تن ماهی را به شیوه‌های مختلف طبخ کنید. مثلاً می‌توان تن ماهی را به‌صورت ملات کوکو یا مایع فرعی خاگینه و یا مثل ساندویچ مرغ پس از جوشاندن ۲۰ دقیقه‌ای به همراه مواد دیگر به‌عنوان ساندویچ استفاده کنید و یا با کته و چلو نوش جان کنید.

اما یک روش کاربردی و خوشمزه!
تن ماهی را ۲۰ دقیقه در آب بجوشانید. سپس آن را در تابه بریزید و کمی آب‌لیمو به آن اضافه کنید.
نیازی به اضافه کردن روغن ندارید و روغن تن ماهی به‌خودی‌خود کافی است. در مرحله بعد کمی ادویه و سبزی خشک به آن اضافه کنید و پس از ۵ تا ۷ دقیقه آن را از روی اجاق بردارید و به‌صورت ساندویچ یا همراه با برنج نوش جان کنید.

سالاد، غذای ساده و متنوع دانشجویی

سالاد نیز یکی از غذاهایی است که می‌توانید به شیوه‌های مختلفی آن را تهیه کنید. شما با ترکیب کردن سبزیجات مختلف با کاهو و کلم و حتی حبوبات می‌توانید سالادهای متنوعی طبخ کنید. همچنین همراه با سالاد می‌توانید از مرغ ریش‌ریش شده، سس مایونز و یا حبوبات استفاده کنید.
در اینجا طرز تهیه یک سالاد بسیار کاربردی را به شما آموزش می‌دهیم.

سالاد کلم و عدس

غذای دانشجویی

مواد لازم:
کلم قرمز یا سفید، عدس پخته‌شده، هویج خام، نمک، سبزی خشک، ماست، سس مایونز، آب‌لیمو و تخم‌مرغ
کلم قرمز یا سفید را با چاقو خرد کنید. سپس به آن نمک و سبزی خشک بیفزایید. در مرحله بعد عدس پخته‌شده را با کلم مخلوط کنید و پس‌ازآن هویج را رنده کنید و به سالاد خود اضافه کنید.
برای سس سالاد، سس مایونز را با دو قاشق ماست نمک و کمی آب‌لیمو مخلوط کنید و با چنگال به‌خوبی آن‌ها را هم بزنید تا مایه یکدست به دست آید و آن را روی سالاد بریزید و آن‌ها را مخلوط کنید تا سس به خورد سالاد برود. حال سبزی خشک را به سالاد بیفزایید.
در پایان یک عدد تخم‌مرغ آب‌پز شده را به‌صورت ورقه‌ای برش دهید و روی سالاد بگذارید سالاد شما حاضر است. شما می‌توانید این سالاد را به‌صورت مجزا یا همراه با غذا و یا به‌عنوان ملات ساندویچ نوش جان کنید. اگر کلم در دسترس نبود از کاهو و اگر عدس در خانه نداشتید از حبوبات دیگر استفاده کنید.

عدسی غذای دانشجویی مناسب برای روزهای سرد

عدسی غذای دانشجویی مناسب برای روزهای سرد

مواد لازم:
عدس، نعنا خشک، سیب‌زمینی، نمک، ادویه و آب‌لیمو
عدس را به‌صورت آب پز بپزید. زمانی که عدس نیم‌پز و آب عدس کمی تبخیر شده بود، سیب‌زمینی خردشده را به آن اضافه کنید و روی آن دوباره آب بریزید نمک ادویه و یک قاشق آب‌لیمو به آن اضافه کنید و اجازه دهید این مواد به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه باهم به جو شد حال کمی نعنای خشک به آن اضافه کنید و پس از ۳ دقیقه آن را از روی اجاق بردارید. حال عدسی شما حاضر است. بدیهی است که هر چه این مواد بیشتر باهم بجوشند، عدسی شما جاافتاده‌تر است.
توجه کنید که دست شما در انتخاب سبزی خشک و یا ادویه باز است. همچنین می‌توانید به‌جای آب‌لیمو مقداری رب گوجه‌فرنگی سرخ‌شده را به عدسی اضافه کنید که باعث خوش‌رنگ شدن و خوشمزه‌تر شدن عدسی می‌شود.
همین مراحل را می‌توانید برای خوراک لوبیا انجام دهید فقط کافی است به‌جای عدس از لوبیا استفاده کنید مدت طبخ لوبیا طبیعتاً از عدس بیشتر است و برای پخته شدن لوبیا مدت‌زمان بیشتری را باید صرف کنید.

کشک بادمجان می‌تواند یک غذای دانشجویی باشد؟

کشک بادمجان می‌تواند یک غذای دانشجویی باشد؟

مواد لازم:
بادمجان، کشک پاستوریزه، پیازداغ، سیرداغ، روغن مایع، نعنای خشک، ادویه، فلفل و نمک
کشک پاستوریزه را می‌توانید از تمامی سوپرمارکت‌ها خریداری کنید.
۱۰۰ الی ۲۰۰ گرم کشک پاستوریزه را با آب ترکیب کنید و ۲۰ دقیقه آن را روی اجاق بجوشانید.
بادمجان را به‌صورت لایه‌ای ببرید و به آن‌ها نمک بزنید و پس‌ازآن بادمجان‌ها را سرخ کنید.
قبل از سرخ کردن شعله را بسیار کم کنید تا بادمجان‌ها به‌آرامی بپزد و وقتی‌که دو طرف بادمجان نرم شد و اصطلاحاً پخته شد شعله اجاق را زیاد کنید تا دو طرف بادمجان سرخ شود و ظاهری طلایی به خود بگیرد.
در زمان سرخ شدن بادمجان می‌توانید به آن زردچوبه اضافه کنید تا بادمجان‌ها طلایی‌تر شوند. سپس زمانی که بادمجان‌ها سرخ شد آن‌ها را با گوشت‌کوب بکوبید و با چاقو ساطوری کنید حال به بادمجان پیازداغ، نعنا داغ و سیرداغ اضافه کنید.
برای سرخ کردن نعنا داغ و سیرداغ به روش‌ زیر عمل کنید:
برای صرفه‌جویی در مصرف روغن، بادمجان‌ها را پس از سرخ کردن درون سبد یا آبکش بگذارید و با قرار دادن یک‌کاسه زیر آبکش، روغن بادمجان‌ها را بگیرید و سپس اگر روغن باقیمانده کافی بود، پیازها را در آن سرخ کنید اگر روغن به اندازه کافی نبود به آن روغن بیفزایید.
پس از سرخ شدن پیاز آن‌ها را از روغن جدا کنید و حال سیر کوبیده شده را به روغن بیفزایید و زیر روغن را زیاد کنید و به مدت ۳۰ ثانیه سیر را در روغن تفت دهید. حال شعله اجاق را خاموش کنید و نعنا خشک را به آن بیفزایید و نعنا و سیر را در روغن تفت دهید.
در این مرحله پیازداغ، نعنا داغ و سیرداغ را به بادمجان کوفته شده اضافه کنید و پس از چند دقیقه که روی شعله آن‌ها را باهم مخلوط کردید می‌توانید کشک که از قبل آن را جوشانده‌اید را به ترکیب اضافه کنید.
پس از ۱۵ دقیقه کشک‌ بادمجان شما آماده است و می‌توانید آن را به‌صورت ساندویچ با نان باگت و یا با نان سنگک یا تافتون میل کنید.
همچنین برای تزیین کشک بادمجان از گردوی خردشده، زعفران و نعنا داغ نیز می‌توانید استفاده کنید که ممکن است هزینه بیشتری برای شما به بار بیاورد اما مهم کشک بادمجان است که شما آن را طبخ کرده‌اید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shape

پربازدیدترین مطالب

مطالب تصادفی

غذای دانشجویی
16 آذر 1399
/
9,814 بازدید

چگونه غذای دانشجویی متنوع بپزیم؟

فهرست مطالب

روزهای دانشجویی برای بسیاری شیرین‌ترین دوران زندگی است. زندگی دانشجویی یادآور تلخی‌ها، شیرینی‌ها و دوستی‌ها است. زمانی که سخنی از دوران دانشجویی به میان می‌آید، ممکن است تصاویر ذهنی مشترکی در ذهن‌ها نقش ببندد که برای همه خاطره‌انگیز است. یکی از این تصاویر مشترک غذای دانشجویی است.

زندگی دانشجویی در ایران یعنی زندگی کردن با حداقل‌ها!

حداقل‌هایی که در همه‌ی ابعاد زندگی آن‌ها بست پیدا می‌کند. شاید برجسته‌ترین نمود آن در زندگی دانشجویی، گذران روزها با حداقل بودجه مالی است. زمانی که پول کم باشد احتمالاً اولین مسئله‌ای که آسیب می‌بیند کیفیت زندگی است. مثلاً غذای دانشجویی یکی از گزاره‌هایی است که همواره غذایی ارزان و بی‌کیفیت را در ذهن‌ها تداعی می‌کند. شاید ارزان بودن غذای دانشجویی را بتوان ویژگی آن دانست اما بی‌کیفیت بودن آن را هرگز!
در همین شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه نیز می‌توان با داشته‌ها و ارزان‌ترین مواد غذایی موجود در بازار، غذاها و خوراکی‌های فوق‌العاده خوشمزه‌ای طبخ کرد که علاوه بر قیمت مناسب (نسبت به دیگر خوراکی‌ها) کیفیت و تنوع بالایی نیز داشته باشند.
در این مقاله تلاش شده ضمن یادآوری روزهای خوش دانشجویی برای دانشجویان سابق، غذاهای دانشجویی متنوعی را معرفی کنیم که دانشجوهایی که اکنون مشغول تحصیل هستند نیز بتوانند این روزهای شیرین را آسان‌تر و خوشمزه‌تر کنند.

قبل از هر چیز چند توصیه برای شما داریم:

سبزیجات و صیفی‌جات را از یاد نبرید

غذای ساده دانشجویی

سبزیجات و صیفی‌جات ارزان‌ترین مواد غذایی موجود در بازار هستند. این مواد غذایی تنوع رنگ بسیار بالا و خاصیت غذایی فوق‌العاده‌ای دارند و اکثراً با همه مواد غذایی قابل‌ترکیب هستند و پختی آسان دارند. پیشنهاد ما به شما این است که همیشه در یخچال خود سبزیجات و صیفی‌جات داشته باشید و از آن‌ها در غذاها به‌صورت خلاقانه از آن‌ها استفاده کنید.

گوشت و مرغ را بهینه مصرف کنید

غذای دانشجویی ایرانی

بر کسی پوشیده نیست که قیمت گوشت و مرغ برای بسیاری از اقشار جامعه ازجمله دانشجویان بسیار گران است. حال اگر فرصت خرید گوشت یا مرغ را دارید، می‌توانید با ترکیب گوشت و مرغ با صیفی‌جات و سبزیجات غذاهای خلاقانه‌ای را طبخ کنید و از طرفی در مصرف آن‌ها نیز صرفه‌جویی کنید.

ادویه‌ها و سبزی‌های خشک، فوت کوزه‌گری آشپزی!

غذای دانشجویی ساده

ادویه‌ها به غذای شما طعم می‌بخشند و آن‌ها را خوشمزه می‌کند. سعی کنید ادویه‌های متنوع در خانه داشته باشید و به زردچوبه، نمک و یا فلفل بسنده نکنید.
همچنین می‌توانید از عطاری، سبزی‌های خشک تهیه کنید. این سبزی‌ها به غذاهای شما رنگ و بو می‌بخشند و باعث می‌شوند که غذای شما خوشمزه‌تر شود.

ساندویچ‌، سریع و آسان

ساندویچ یک غذای دانشجویی آسان و سریع

شما تقریباً در هر نوع ساندویچی که دوست دارید با هر نوع مواد غذایی که دلخواهتان است را می‌توانید طبخ کنید. کافی است کمی ذوق و سلیقه داشته باشید. ویژگی ساندویچ‌ها در زود آماده شدن آن‌ها است و این مسئله قرابت بسیاری با زندگی پرتحرک دانشجویی دارد.

در ادامه طرز تهیه چند غذای متنوع با مواد غذایی که در زندگی دانشجویی بیشتر کاربرد دارند را به ساده‌ترین شیوه شرح می‌دهیم.

خاگینه کدام است؟ کوکو چیست؟

طرز تهیه کوکو

شاید تخم‌مرغ اصلی‌ترین غذای دانشجویی باشد اما می‌توان غذاهای متنوعی با آن خلق کرد که تنوع بالایی داشته باشند.
در ابتدا باید تفاوت خاگینه و کوکو را مرور کنیم.
خاگینه همان املت است. املت نام فرنگی خاگینه است. خاگینه به غذایی گفته می‌شود که ماده اصلی آن تخم‌مرغ است و برای مخلوط کردن آن می‌توان از مواد مختلف استفاده کرد.
کوکو نیز به غذایی گفته می‌شود که مثل خاگینه یا املت در آن تخم‌مرغ به‌کاررفته اما تخم‌مرغ به‌عنوان ملات یا چسباننده غذا و عمل می‌کند.

طرز تهیه املت یا خاگینه خلاقانه

طرز تهیه املت برای شام دانشجویی

بسته به نیاز خود تعدادی تخم‌مرغ را درون کاسه بشکنید و آن‌ها را به‌خوبی با چنگال هم بزنید.
مایع اصلی شما آماده است پس‌ازآن شما با دنیای بی‌انتهایی از مواد غذایی مواجه هستید. برای مایع فرعی خاگینه یا املت می‌توانید از مواد مختلف استفاده کنید. مثلاً از سبزیجات تا کالباس و سوسیس، از سیب‌زمینی تا گوجه قدرت انتخاب دارید می‌توانید به‌صورت خلاقانه در املت خود استفاده کنید.
برای این کار مایع فرعی خود را در تابه به همراه ادویه تفت دهید. بعد از کمی تفت دادن، تخم‌مرغ‌های هم زده را به آن بیفزاید و با شعله ملایم کمی آن‌ها را باهم مخلوط‌ کنید تا پخته شود. شعله اجاق را زیاد کنید تا یک‌طرف خاگینه سرخ شود. در ادامه خاگینه را برگردانید تا طرف دیگر نیز سرخ شود البته اگر خاگینه شما یا تابه‌ی شما به صورتی نبود که بتوانید خاگینه را برگردانید با مخلوط کردن آن می‌توانید از پختن خاگینه اطمینان حاصل کنید.
قبل از اضافه کردن تخم‌مرغ به مایع فرعی می‌توانید ماست، خامه، رب گوجه‌فرنگی و یا کمی شیر اضافه کنید. البته پیش‌ازاین کار از سازش مایع فرعی با شیر، خامه، رب گوجه‌فرنگی یا ماست اطمینان حاصل کنید.

طرز تهیه کوکو

طرز تهیه کوکو

طرز تهیه کوکو نیز بسیار به خاگینه شبیه است و همان‌طور که ذکر شد تفاوت در مایع اصلی و مایع فرعی است. مایع اصلی خاگینه تخم‌مرغ است و در کوکو، تخم‌مرغ مایع فرعی و حکم ملات مایع اصلی را دارد. مثل خاگینه، شما برای موادی که قرار است با تخم‌مرغ مخلوط شود، انتخاب‌های متنوعی دارید.
توجه کنید برای تهیه کوکو ترجیحاً مایع اصلی آن را از قبل بپزید. مثلاً برای کوکو سیب زمینی، سیب‌زمینی‌ها را آب پز کنید یا برای کوکوی تن ماهی، تن ماهی را از قبل جوشانید.
نکته: مایع اصلی پس از پخته شدن (اگر نیاز به پخت داشت) باید حتماً سرد باشد اگر مایع کوکو سرد نباشد کوکو اصطلاحاً از هم وا می‌رود.
محبوب‌ترین انواع کوکو، کوکوهای سبزی و سیب‌زمینی است.
در اینجا طرز تهیه کوکو سبزی را برای شما شرح می‌دهیم.

سبزی کوکو مهم‌ترین رکن کوکو سبزی است و عبارت است از: تره، جعفری، شوید، گشنیز و شنبلیله
شما می‌توانید از سبزی فروشی‌ها سبزی کوکو خریداری کنید و به‌صورت خردشده (ریز) از آن استفاده کنید.
اگر هرکدام از مواد بالا در دسترس بود نگران نباشید آسمان به زمین نمی‌آید. از هرچه دارید، استفاده کنید، شاید طعم جدیدی خلق کردید!
مواد لازم:
سبزی کوکو، تخم‌مرغ، آرد، نمک، روغن و در صورت امکان گردو یا زرشک
به‌جای سبزی کوکو می‌توانید از تره استفاده کنید. در کوکو سبزی تبریزی فقط از تره استفاده می‌شود.
سبزی خردشده را بچلانید و آب سبزی را بگیرید. سپس تخم‌مرغ را در کاسه‌ای با چنگال هم بزنید. در ادامه یک قاشق آرد به آن اضافه کنید. زمانی که مایع یکدست شد سبزی یا هر ملاتی که دوست دارید به آن بیفزایید توجه کنید که مقدار ملات باید از تخم‌مرغ بیشتر باشد. سپس به مقدار لازم نمک به آن بیفزایید.
پس از مخلوط کردن، مایع سفت به‌دست‌آمده را درون تابه‌ای که روغنش از قبل داغ شده، بریزید. برای این کار می‌توانید تمام مواد موجود را یکجا و یا با قاشق به‌صورت تکه‌تکه در روغن سرخ‌کنید. سپس کوکو سبزی برگردانید تا روی دیگر آن نیز سرخ شود.
توجه کنید ادویه را در زمان هم زدن پایانی به ملات اضافه کنید و اگر زرشک یا گردوی خردشده در دسترس بود در زمان هم زدن به مایع اضافه کنید.

ساندویچ مرغ یک غذای دانشجویی خوشمزه

ساندویچ مرغ یک غذای دانشجویی خوشمزه

گوشت مرغ ارزان‌ترین گوشت مرغوب موجود در بازار است.
یکی از غذاهایی که می‌توانید با مرغ طبخ کنید ساندویچ مرغ است. ساندویچ مرغ را می‌توانید با مواد مختلفی بسته به بودجه خود تهیه کنید.
مواد لازم:
سینه مرغ به مقدار لازم، هویج، پیاز، آب‌لیمو، ادویه، نمک، نان باگت/تافتون یا نان تست
ترکیب مکمل: بادمجان/زرشک/ سیب‌زمینی/ اسفناج یا پنیر پیتزا

سینه مرغ را همراه با هویج، پیاز، ادویه و نمک، آب پز کنید. هویج و ادویه همراه با پیاز باعث می‌شوند بوی زهم مرغ گرفته شود. پس از آب پز شدن مرغ آن را ریش‌ریش کنید و با مایع دلخواهتان در مقداری روغن و آب‌لیمو تفت دهید.
بادمجان سرخ‌شده ساتوری یا سیب‌زمینی سرخ‌شده نگینی و یا زرشک، انتخاب‌های مناسبی هستند. توجه کنید در زمان تفت مایع ساندویچ می‌توانید از سبزیجات برای رنگ و بوی بهتر آن استفاده کنید. پس از ۵ تا ۱۵ دقیقه غذای شما آماده است و آن را می‌توانید با نان باگت یا نان تافتون میل کنید.

چلو و کته با ملات متفاوت!

چلو و کته

شما می‌توانید چلو و کته را با انواع ترکیب‌ها میل کنید. تفاوت عدس‌پلو با لوبیاپلو و یا استانبولی در ملات آن‌ها است. ابتدا روش‌های طبخ ساده چلو و کته را باهم مرور می‌کنیم.

چگونه چلو طبخ کنیم؟

چگونه چلو درست کنیم

برنج را به آب در حال جوش که با نمک و روغن ترکیب شده، اضافه کنید. اگر از برنج خیسانده استفاده می‌کنید به مدت ۸ دقیقه و اگر برنج شما نخیسانده است به مدت ۱۰ دقیقه در آب آن را بجوشانید. سپس برنج را در یک آبکش بریزید و قابلمه را خشک کنید.
حال می‌توانید ته‌دیگ موردعلاقه خود را داشته باشید. چندتکه نان یا سیب‌زمینی کف قابلمه چرب بگذارید و برنج را با کفگیر روی آن بریزید و در میان کفگیرهای برنج می‌توانید از ملات مختلف مثل عدس، گوشت، مرغ ریش‌ریش، سبزیجات تفت داده‌شده و یا هویج به‌صورت لایه‌ای استفاده کنید.
پس از اتمام برنج، قابلمه را روی شعله بسیار کم قرار دهید و درِ آن را همراه با پارچه‌ای نخی یا دم‌کن، بگذارید. پس از ۴۵ دقیقه برنج شما آماده است. می‌توانید زیر قابلمه برنج شعله‌پخش‌کن نیز قرار دهید تا ته‌دیگ برنج و شما بهتر ‌شود.
در مرحله پایانی پس از آماده شدن برنج، ملات میان و برنج را با برنج مخلوط کنید.

چگونه از پخته شدن برنج اطمینان حاصل کنیم؟

برای برنج کته یا چلو، در قابلمه را باز کنید چند عدد برنج بردارید و اگر نرم بود، برنج شما حاضر است. توجه کنید در دقیقه ۲۰ از پخت می‌توانید کمی کره روی برنج بگذارید یا به آن روغن بیفزایید که برنج اصطلاحاً خشک نباشد.

چگونه کته درست کنیم؟

چگونه کته درست کنیم

برای پختن برنج به‌صورت کته لازم است برنج، نمک و روغن را همراه با آب درون قابلمه بریزید و زیر آن را روشن کنید به ازای هر پیمانه لیوان آب بریزید. برای هر نفر یک پیمانه برنج کافی است.
درِ قابلمه را نبندید و زمانی که آب برنج تبخیر شد زیر برنج را کم کنید و در قابلمه را بگذارید تا برنج دم بکشد.
پس از ۳۰ دقیقه برنج شما حاضر است. حال این برنج را می‌توانید با انواع خوراکی نوشان کنید توجه کنید مقدار آب برنج را زیاد نکنید چراکه برنج شما هر چه بیشتر بجوشد نرم‌تر می‌شود و ممکن است در اصطلاح شفته شود.

تن ماهی یک غذای دانشجویی آشنا

تن ماهی یک غذای دانشجویی آشنا

تن ماهی نیز یکی از غذاهای معمول در میان دانشجویان است. شما می‌توانید تن ماهی را به شیوه‌های مختلف طبخ کنید. مثلاً می‌توان تن ماهی را به‌صورت ملات کوکو یا مایع فرعی خاگینه و یا مثل ساندویچ مرغ پس از جوشاندن ۲۰ دقیقه‌ای به همراه مواد دیگر به‌عنوان ساندویچ استفاده کنید و یا با کته و چلو نوش جان کنید.

اما یک روش کاربردی و خوشمزه!
تن ماهی را ۲۰ دقیقه در آب بجوشانید. سپس آن را در تابه بریزید و کمی آب‌لیمو به آن اضافه کنید.
نیازی به اضافه کردن روغن ندارید و روغن تن ماهی به‌خودی‌خود کافی است. در مرحله بعد کمی ادویه و سبزی خشک به آن اضافه کنید و پس از ۵ تا ۷ دقیقه آن را از روی اجاق بردارید و به‌صورت ساندویچ یا همراه با برنج نوش جان کنید.

سالاد، غذای ساده و متنوع دانشجویی

سالاد نیز یکی از غذاهایی است که می‌توانید به شیوه‌های مختلفی آن را تهیه کنید. شما با ترکیب کردن سبزیجات مختلف با کاهو و کلم و حتی حبوبات می‌توانید سالادهای متنوعی طبخ کنید. همچنین همراه با سالاد می‌توانید از مرغ ریش‌ریش شده، سس مایونز و یا حبوبات استفاده کنید.
در اینجا طرز تهیه یک سالاد بسیار کاربردی را به شما آموزش می‌دهیم.

سالاد کلم و عدس

غذای دانشجویی

مواد لازم:
کلم قرمز یا سفید، عدس پخته‌شده، هویج خام، نمک، سبزی خشک، ماست، سس مایونز، آب‌لیمو و تخم‌مرغ
کلم قرمز یا سفید را با چاقو خرد کنید. سپس به آن نمک و سبزی خشک بیفزایید. در مرحله بعد عدس پخته‌شده را با کلم مخلوط کنید و پس‌ازآن هویج را رنده کنید و به سالاد خود اضافه کنید.
برای سس سالاد، سس مایونز را با دو قاشق ماست نمک و کمی آب‌لیمو مخلوط کنید و با چنگال به‌خوبی آن‌ها را هم بزنید تا مایه یکدست به دست آید و آن را روی سالاد بریزید و آن‌ها را مخلوط کنید تا سس به خورد سالاد برود. حال سبزی خشک را به سالاد بیفزایید.
در پایان یک عدد تخم‌مرغ آب‌پز شده را به‌صورت ورقه‌ای برش دهید و روی سالاد بگذارید سالاد شما حاضر است. شما می‌توانید این سالاد را به‌صورت مجزا یا همراه با غذا و یا به‌عنوان ملات ساندویچ نوش جان کنید. اگر کلم در دسترس نبود از کاهو و اگر عدس در خانه نداشتید از حبوبات دیگر استفاده کنید.

عدسی غذای دانشجویی مناسب برای روزهای سرد

عدسی غذای دانشجویی مناسب برای روزهای سرد

مواد لازم:
عدس، نعنا خشک، سیب‌زمینی، نمک، ادویه و آب‌لیمو
عدس را به‌صورت آب پز بپزید. زمانی که عدس نیم‌پز و آب عدس کمی تبخیر شده بود، سیب‌زمینی خردشده را به آن اضافه کنید و روی آن دوباره آب بریزید نمک ادویه و یک قاشق آب‌لیمو به آن اضافه کنید و اجازه دهید این مواد به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه باهم به جو شد حال کمی نعنای خشک به آن اضافه کنید و پس از ۳ دقیقه آن را از روی اجاق بردارید. حال عدسی شما حاضر است. بدیهی است که هر چه این مواد بیشتر باهم بجوشند، عدسی شما جاافتاده‌تر است.
توجه کنید که دست شما در انتخاب سبزی خشک و یا ادویه باز است. همچنین می‌توانید به‌جای آب‌لیمو مقداری رب گوجه‌فرنگی سرخ‌شده را به عدسی اضافه کنید که باعث خوش‌رنگ شدن و خوشمزه‌تر شدن عدسی می‌شود.
همین مراحل را می‌توانید برای خوراک لوبیا انجام دهید فقط کافی است به‌جای عدس از لوبیا استفاده کنید مدت طبخ لوبیا طبیعتاً از عدس بیشتر است و برای پخته شدن لوبیا مدت‌زمان بیشتری را باید صرف کنید.

کشک بادمجان می‌تواند یک غذای دانشجویی باشد؟

کشک بادمجان می‌تواند یک غذای دانشجویی باشد؟

مواد لازم:
بادمجان، کشک پاستوریزه، پیازداغ، سیرداغ، روغن مایع، نعنای خشک، ادویه، فلفل و نمک
کشک پاستوریزه را می‌توانید از تمامی سوپرمارکت‌ها خریداری کنید.
۱۰۰ الی ۲۰۰ گرم کشک پاستوریزه را با آب ترکیب کنید و ۲۰ دقیقه آن را روی اجاق بجوشانید.
بادمجان را به‌صورت لایه‌ای ببرید و به آن‌ها نمک بزنید و پس‌ازآن بادمجان‌ها را سرخ کنید.
قبل از سرخ کردن شعله را بسیار کم کنید تا بادمجان‌ها به‌آرامی بپزد و وقتی‌که دو طرف بادمجان نرم شد و اصطلاحاً پخته شد شعله اجاق را زیاد کنید تا دو طرف بادمجان سرخ شود و ظاهری طلایی به خود بگیرد.
در زمان سرخ شدن بادمجان می‌توانید به آن زردچوبه اضافه کنید تا بادمجان‌ها طلایی‌تر شوند. سپس زمانی که بادمجان‌ها سرخ شد آن‌ها را با گوشت‌کوب بکوبید و با چاقو ساطوری کنید حال به بادمجان پیازداغ، نعنا داغ و سیرداغ اضافه کنید.
برای سرخ کردن نعنا داغ و سیرداغ به روش‌ زیر عمل کنید:
برای صرفه‌جویی در مصرف روغن، بادمجان‌ها را پس از سرخ کردن درون سبد یا آبکش بگذارید و با قرار دادن یک‌کاسه زیر آبکش، روغن بادمجان‌ها را بگیرید و سپس اگر روغن باقیمانده کافی بود، پیازها را در آن سرخ کنید اگر روغن به اندازه کافی نبود به آن روغن بیفزایید.
پس از سرخ شدن پیاز آن‌ها را از روغن جدا کنید و حال سیر کوبیده شده را به روغن بیفزایید و زیر روغن را زیاد کنید و به مدت ۳۰ ثانیه سیر را در روغن تفت دهید. حال شعله اجاق را خاموش کنید و نعنا خشک را به آن بیفزایید و نعنا و سیر را در روغن تفت دهید.
در این مرحله پیازداغ، نعنا داغ و سیرداغ را به بادمجان کوفته شده اضافه کنید و پس از چند دقیقه که روی شعله آن‌ها را باهم مخلوط کردید می‌توانید کشک که از قبل آن را جوشانده‌اید را به ترکیب اضافه کنید.
پس از ۱۵ دقیقه کشک‌ بادمجان شما آماده است و می‌توانید آن را به‌صورت ساندویچ با نان باگت و یا با نان سنگک یا تافتون میل کنید.
همچنین برای تزیین کشک بادمجان از گردوی خردشده، زعفران و نعنا داغ نیز می‌توانید استفاده کنید که ممکن است هزینه بیشتری برای شما به بار بیاورد اما مهم کشک بادمجان است که شما آن را طبخ کرده‌اید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

MicrosoftTeams-image (3)

جدیدترین مطالب مد و فشن را دنبال کنید!

© کلیه حقوق متعلق به سایت بانی‌مد می‌باشد