21 بهمن 1399
/
4,046 بازدید

پیتزا، محبوب‌ترین غذای جهان!

فهرست مطالب

بدون شک پیتزا، یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای دنیا است. این غذای پرطرفدار، به‌احتمال زیاد از خاورمیانه به سواحل اروپا رفته، زیرا شکل نان آن با نان‌های اروپایی تفاوت دارد و البته شکل قدیم پیتزا در بسیاری از نواحی ایران، کشورهای عربی و ترکیه هنوز دیده می‌شود.

شکل پیتزا ایتالیایی، نان نازک و کوچکی با کمی گوجه‌فرنگی خردشده و سبزی معطر و چند برش پنیر موزارلا است. این غذای ارزان و خوشمزه را نانواهای بندر ناپل، قرن‌ها برای مشتریان فقیر خود می‌پختند و می‌توان آن را نوعی پیروزی هوش و ذوق انسان بر تنگدستی و کمبود مواد غذایی نامید.
در سال‌های اشغال نظامی ایتالیا، پس از جنگ جهانی دوم سربازان آمریکایی این غذا را در ناپل کشف کردند و با خود به آمریکا بردند و تا جایی که توانستند مواد جدیدی به آن اضافه کردند و آن‌ را به اشکال متنوع امروزی‌اش درآوردند. مردم سراسر جهان، پیتزا را از آمریکایی‌ها گرفته‌اند. شکل امروزی پیتزا ازلحاظ اندازه نان و تنوع مواد به کار رفته در آن، چارچوب معینی ندارد.

طرز تهیه پیتزا ساده

برای تهیه پیتزا اگر علاقه‌مند به آشپزی هستید، می‌توانید خودتان با کمی ذوق و حوصله، به‌راحتی انواع پیتزاهای خوشمزه را درست کنید و از هنر آشپزی لذت ببرید. در این مقاله بانی مگ، در روز جهانی پیتزا به سراغ این غذای متنوع جهانی رفتیم تا پرطرفدارترین پیتزاهای جهان را به شما معرفی کنیم.

چگونه خمیر پیتزا خانگی درست کنیم؟

طرز تهیه خمیر پیتزا فوری

تهیه خمیر پیتزای مناسب مهمترین قسمت از تهیه یک پیتزای خوب است. برای تهیه آن روش‌های متنوعی وجود دارد اما روشی که در ادامه می‌خوانید با توجه به امکانات محدود خانگی یکی از بهترین روش‌ها است.
ابتدا یک قاشق چای‌خوری نمک، یک قاشق چای‌خوری شکر، پودر خمیر مایع، یک لیوان آب و دو لیوان شیر را باهم مخلوط‌ کنید و روی ظرف را با پارچه بپوشانید و ۱۰ دقیقه صبر کنید. سپس آرد را الک کنید و به مایع اضافه کنید سپس مقداری روغن زیتون به آن اضافه کنید و ۱۰ دقیقه آن‌را ورز دهید.
بعد از آن ظرف را به روغن زیتون آغشته کنید و خمیر را در آن قرار دهید و روی ظرف را بپوشانید و ۲ ساعت صبر کنید.

پس از آن خمیر را بردارید و چانه‌هایی به اندازه دلخواه درست کنید و درون ظرفی آغشته به روغن زیتون قرار دهید و روی ظرف را بپوشانید و اجازه دهید خمیر ۱ ساعت دیگر هم استراحت کند تا خمیرتان به عمل بیاید. سپس خمیر پیتزا را روی آرد نخودچی یا آرد گندم پهن کنید و به شکل ظرف یا قالب دربیاورید. خمیرتان آماده است می‌توانید پیتزا خود را آماده کنید.

چه موادی می‌توانند ملات اصلی پیتزا باشند؟

طرز تهیه پیتزا کالباس

مواد استفاده شده پیتزاها یا همان ملات پیتزا در اقصی نقاط دنیا بسته به مواد طبیعی هر جغرافیا، روش‌های آشپزی، ذائقه عمومی و ذوق شخصی سرآشپزها متنوع است اما مایع اصلی پیتزا در همه جا یکسان است و آن مایع اصلی چیزی نیست جز پنیر پیتزا!
مواد و ترکیب‌های زیر در بیشتر پیتزا‌های جهان به کار می‌رود و در ترکیب با پنیر ملات اصلی را می‌سازد. البته بدیهی است برخی از این ترکیبات به ذائقه همه خوش نیاید.

  • بادمجان سرخ‌ شده با گوجه ‌فرنگی و پنیر رنده شده
  • بادمجان کبابی با سیر کوبیده و گوجه فرنگی ورقه ورقه شده
  • پیاز و سیر سرخ شده با انواع گوشت ریش شده
  • پپرونی و گوجه فرنگی با فلفل دلمه
  • قارچ و سیر و جعفری سرخ شده با مرغ مرینت شده
  • سس گوجه فرنگی با قارچ و سوسیس سرخ شده
  • کدوی سبز سرخ شده با گوجه فرنگی و سبزیجات متنوع
  • سیر سرخ شده با پنیر سفید و ریحان تازه
  • کنسرو ماهی تن با گوجه فرنگی و پیاز و فلفل سبز ساطوری
  • فلفل دلمه‌ی کبابی با گوجه فرنگی و ژامبون
  • سس گوجه فرنگی، فلفل سبز یا قرمز، پیاز سفید و زیتون سیاه بدون هسته
  • گوجه فرنگی خرد شده، اسفناج پخته ساطوری، پنیر سفید و روغن زیتون
  • گوجه فرنگی خرد شده، فلفل سبز ساطوری و تخم مرغ خام

۱۰ پیتزای پرطرفدار جهان کدامند؟

تنوع پیتزا در سرتاسر این جهان باعث شده که هر مدل از پیتزا، طرفداران خاص خودش را داشته باشد. معمولاً پس از تست چند مدل پیتزا، به یک پیتزا خاص علاقه‌مند می‌شوید اما در امتحان کردن طعم‌های جدید پیتزا جسور باشید چون به ندرت پیتزای بد مزه در جهان پیدا می‌شود.
در ادامه می‌خواهیم ۱۰ پیتزا پرطرفدار جهان را معرفی کنیم.

 

پیتزا مارگاریتا؛ نمادی از ایتالیا!

Margherita Pizza

طرز تهیه پیتزا ایتالیایی

مواد لازم: خمیر پیتزا، گوجه فرنگی، برگ ریحان، پنیر پیتزا، سیر، روغن، نمک و فلفل و آویشن

مارگاریتا سنتی‌ترین و یکی از ساده‌ترین و پیتزاهای جهان است که ترکیب رنگ مواد آن از سه رنگ پرچم ایتالیا گرفته شده است.

برای تهیه پیتزا مارگاریتا، گوجه فرنگی و سیر خورد شده را با مقداری روغن تفت دهید تا کامل سرخ شود. برای این که پوست گوجه را جدا کنید، می‌توانید آن را در آب جوش، بجوشانید و بلافاصله در آب سرد قرار دهید تا به‌راحتی پوستش کنده شود.

هنگام تفت دادن گوجه و سیر، چند برگ ریحان هم اضافه کنید. دقت کنید که مواد روی خمیر پیتزا شما نباید آب زیادی داشته باشد. بعد از اینکه آب گوجه گرفته شد، صبر کنید تا مواد کمی سرد شوند. سپس آن‌ها را روی خمیر پیتزا مارگاریتا بریزید و پنیر پیتزا را در سراسر خمیر پخش کنید. در پایان چند برگ ریحان روی آن بگذارید و پیتزا خود را درون فر روی حرارت ۲۲۰ درجه سانتی گراد به مدت ۲۰ دقیقه قرار دهید تا پنیر پیتزا کاملاً آب شده و پیتزا مارگاریتا شما آماده شود.

پیتزا پپرونی؛ همیشه تند خوشمزه!

pepperoni pizza

طرز تهیه پیتزا پپرونی

مواد لازم: پپرونی، پنیر پیتزا، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای قرمز، سس کچاپ و آویشن

یک پیتزا فوق‌العاده خوشمزه برای طرفداران غذاهای تند که طعم بی‌نظیری را دارد که ممکن است شما را به خود معتاد کند! پپرونی به معنای فلفلی می‌باشد و به دلیل استفاده از کالباس پپرونی، به پیتزای پپرونی شناخته شد.

برای آماده کردن پیتزا پپرونی، کالباس‌های پپرونی را به‌صورت حلقه‌ای برش بزنید. سپس فلفل دلمه و گوجه‌ها را به‌صورت نگینی خرد کنید. روی خمیر پیتزا پپرونی را با سس اصلی پیتزا که در مقدمه به آن اشاره شد، بپوشانید و پس از آن مقداری پنیر به روی خمیر بریزید و سپس فلفل دلمه‌ای و گوجه‌های نگینی شده و کالباس‌های پپرونی را روی پیتزا پخش کنید. مقداری پودر آویشن روی پیتزا بپاشید و بعد با پنیر پیتزا روی آن را کامل بپوشانید. در پایان پیتزا را درون فر با حرارت ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قرار دهید.

پیتزا یونانی؛ ارمغانی از سواحل مدیترانه

Greek pizza

طرز تهیه پیتزا یونانی خوشمزه

مواد لازم: خمیر پیتزا، سس قرمز، پنیر پیتزا، گوشت چرخ یا رست شده، زیتون سیاه، قارچ، پونه، پیاز، آویشن، نمک، فلفل و گوجه فرنگی

برای طبخ پیتزا یونانی در خانه، روی خمیر پیتزا سس قرمز مخصوص به مقدار لازم بریزید و آن را با قاشق کاملاً پخش کنید. برای تهیه سس قرمز مخصوص، رب گوجه فرنگی، پودر سیر و پونه را باهم میکس کنید.

بعد از اضافه کردن سس قرمز روی خمیر پیتزا، مقداری پنیر پیتزا روی خمیر بریزید. سپس گوشت چرخ شده را تفت دهید و با پیاز و آویشن روی خمیر بریزید در پایان آن را با پنیر پیتزا بپوشانید. وقتی مواد پیتزا شما آماده شد می‌توانید پیتزا را در فر با حرارت ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قرار دهید. دقت کنید برای تزئین پیتزا یونانی می‌توانید از پیاز خلال شده، گوجه خرد شده و زیتون سیاه استفاده کنید. البته اگر از گوشت قرمز کمتر یا هرگز استفاده نمی‌کنید، می‌توانید مرغ را جایگزین یا از ترکیب این دو استفاده کنید

پیتزا گوشت و قارچ؛ پیتزایی مورد علاقه‌ ایرانیان

Beef/Meat and Mushroom Pizza

طرز تهیه پیتزا گوشت و قارچ خوشمزه

مواد لازم: خمیر پیتزا، گوشت چرخ یا رست شده، قارچ، پیاز، پنیر پیتزا، فلفل دلمه، نمک و فلفل

پیتزا قارچ و گوشت یکی از پرطرفدارترین پیتزاهایی است که در بیشتر رستوران‌های ایران سرو می‌شود. این پیتزا به پیتزا میت لاورز نیز شهرت دارد. برای تهیه پیتزا قارچ و گوشت خانگی، پیازها را با کمی روغن در تابه تفت دهید تا طلایی شوند. سپس گوشت چرخ کرده را همراه با ادویه به پیاز اضافه کنید و باهم تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند.

در پایان قارچ، رب گوجه فرنگی، نمک و فلفل را به تابه اضافه کنید، هم بزنید و پس از دو یا سه دقیقه مواد را از حرارت بردارید. روی خمیر پیتزا، سس گوجه فرنگی بریزید و سپس پنیر پیتزا به آن اضافه کنید و بعد از آن مخلوط گوشت و قارچ چه خود را اضافه و در پایان مجدداً پنیر پیتزا بریزید و برای تزئین از فلفل دلمه‌ای نگینی استفاده کنید تا ترکیب رنگ پنیر پیتزا و فلفل دلمه زیبایی خاصی به پیتزای شما بدهد. بعد از آن پیتزا را درون فر با حرارت ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد به مدت ۲۰ دقیقه قرار دهید تا آماده شود.

پیتزا سبزیجات

Veggie Pizza

طرز تهیه پیتزا سبزیجات رژیمی

 

مواد لازم: خمیر پیتزا، قارچ، پنیر پیتزا، ذرت، روغن زیتون، فلفل دلمه‌ای، رب گوجه ‌فرنگی، پیاز قرمز، کلم برکلی، گوجه گیلاسی و سبزیجات و سیفی‌جات دلخواه

پیتزای سبزیجات به علت داشتن سبزیجات متنوع نسبت به سایر پیتزاها کلسترول کمتری دارد و انتخاب بیشتر گیاهخواران می‌باشد.

برای آماده کردن پیتزا سبزیجات، ابتدا برای تهیه سس مخصوص، رب گوجه فرنگی را با روغن زیتون و آویشن، فلفل و نمک، تفت دهید. وقتی سس آماده شد، آن را روی خمیر پیتزا بریزید و روی آن را با پنیر پیتزای رنده شده پرکنید.
سپس سبزیجات و سیفی‌جات دلخواهتان را روی سطح خمیر پیتزا باذوق و سلیقه بچینید. سپس مجدداً پنیر پیتزا بریزید و کاملاً سبزیجات را با پنیر پیتزا به پوشانید. برای تزئین می‌توانید از گوجه گیلاسی، کدو، بادمجان یا زیتون استفاده کنید. در پایان پیتزا را درون فر با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید تا خوب و کامل پخته شود.

پیتزا میگو، پیتزایی سرشار از فسفر!

Shrimp Pizza

طرز تهیه پیتزا میگو

مواد لازم: خمیر پیتزا، کره، سیر خردشده، آبلیمو، پنیر پارمسان رنده شده، میگو مزه دار شده، پنیر موزارلا، فلفل قرمز خردشده، نمک و پودر آویشن

برای آماده کردن پیتزا میگو، ابتدا کره را ذوب کنید و سپس سیر، فلفل قرمز و میگو را داخل تابه بریزید و کمی تفت دهید. سپس تابه را از روی حرارت بردارید و آبلیمو، آویشن و نمک را به میگوها اضافه کنیم تا طعم دار شوند. سپس خمیر پیتزای خود را آماده کنید و میگو طعم دار را روی خمیر پخش‌کنید و پنیر موزارلا و پنیر پارمسان را روی آن بپاشید. پیتزای میگو خود را درون فر با حرارت ۲۰۰ درجه به مدت ۲۰ دقیقه بگذارید تا آماده شود.

پیتزا ماکارونی، خلاقیت و خوشمزگی!

Macaroni Pizza

دستور پخت پیتزا ماکارانی

مواد لازم: ماکارونی رشته‌ای یا صدفی، پیاز، پنیر پیتزا، قارچ، گوشت چرخ کرده، سس گوجه فرنگی، نمک و فلفل دلمه‌ای

پیتزا ماکارونی، یکی از پیتزاهایی است که به تازگی مورد توجه طرفداران پیتزا، ماکارونی و پاستا قرار گرفته است.

برای تهیه این پیتزا، ماکارونی را در آب جوش بریزید و قبل از آن که ماکارونی بیش از اندازه نرم شود آن را آبکش کنید. پیاز را ریز خردکنید و در تابه سرخ کنید تا طلایی شود. سپس گوشت چرخ کرده را در پیاز سرخ‌ شده به همراه قارچ و فلفل دلمه تفت دهید.
در این مرحله نمک و فلفل را هم می‌توانید به گوشت اضافه کنید. بعد از آنکه مواد تفت داده شده و ماکارونی آماده شد، کف یک سینی نچسب روغن بمالید و یک لایه ماکارونی کف آن بریزید سپس یک لایه از موادی که آماده کردید روی آن بریزید و سس گوجه فرنگی را به همراه پنیر پیتزا رنده شده اضافه کنید. در پایان یک لایه نازک دیگر ماکارونی اضافه کنید و پیتزا ماکارانی خود را درون فر با حرارت ۱۸۰ درجه به مدت ۲۰ دقیقه بگذارید تا آماده شود.

پیتزا ناپولی، اصالت ایتالیایی، ذائقه ایرانی!

Nepali Pizza

طرز تهیه پیتزا ناپولی

مواد لازم: خمیر پیتزا، پنیر موزارلا، پنیر رنده شده پارمسان، زیتون بدون هسته، فلفل دلمه‌ای، سیر رنده شده، قارچ، ژامبون مرغ، نمک، فلفل و پودر آویشن

ابتدا ژامبون مرغ، قارچ، سیر، فلفل دلمه‌ای و زیتون را رنده کنید. سپس پودر آویشن را به این ترکیب اضافه کنید و هم بزنید. وقتی مواد آماده شد، ابتدا کمی پنیر پارمسان روی خمیر پیتزا بریزید و سپس موادی که آماده کردید را به آن اضافه و کاملاً پخش کنید. بعد از آن پنیر موزارلا و پنیر پارمسان رنده شده را روی مواد بریزید تا کاملاً پوشانده شوند.
برای تزئین روی پیتزا ناپولی می‌توانید از ترکیب فلفل دلمه‌ای و چند برگ ریحان استفاده کنید. در آخر پیتزا را درون فر با حرارت ۲۰۰ درجه به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید تا آماده شود.

پیتزا‌های خلاقانه و سلیقه شما!

طرز تهیه پیتزا خوشمزه

برای درست کردن پیتزا شما ابتدا به خمیر پیتزا و پنیر نیاز دارید. شما باذوق و سلیقه خود می‌توانید پیتزاهای خلاقانه زیادی را درست کنید. با استفاده از میوه‌ها یا ترکیب هوشمندانه غذاهای دیگر با خمیر پیتزا، می‌توانید پیتزا خلاقانه‌ای تهیه کنید. فقط کافی است موادی که استفاده می‌کنید را به‌درستی و جسورانه باهم ترکیب کنید تا طعم خوبی داشته باشند. یکی از معروف‌ترین پیتزاهای خلاقانه حاصل تلاش یک آشپز ایرانی در ایتالیا است و آن پیتزا قورمه سبزی نام دارد که در ادامه طرز تهیه آن را می‌خوانیم.

محبوب‌ترین غذای ایرانی از خورشت تا پیتزا!

Ghormeh sabzi Pizza

پیتزا ایرانی

مواد لازم: کنسرو قورمه‌سبزی، خمیر پیتزا، پنیر پیتزا، فلفل دلمه‌ای، نمک، فلفل و آویشن

پیتزا قورمه‌سبزی در ایران طرفدارهای زیادی دارد و ترکیب بی‌نظیر قورمه‌سبزی و پیتزا، جذابیت خاص و طعم لذیذی به این پیتزا می‌دهد.

خورشت قورمه سبزی را آماده کنید و اگر زمان کافی ندارید؛ از کنسرو قورمه‌سبزی استفاده کنید و آن را حدود ۲۰ دقیقه در آب جوش قرار دهید. دقت کنید کنسرو به‌خوبی بجوشد. سپس خمیر پیتزای خود را آماده کنید و روی آن، یک لایه پنیر پیتزا بریزید و سپس قورمه‌ سبزی را روی خمیر پخش کنید و نمک، فلفل و آویشن را اضافه کنید.
در پایان کمی پنیر پیتزا روی آن بریزید و پیتزا را درون فر با حرارت ۱۸۰ درجه به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید تا آماده شود. برای تزئین نیز می‌توانید از سبزی خرد شده مثل ریحان استفاده کنید.

در پایان به دو نکته توجه کنید

  • قبل از اینکه خمیر پیتزا را روی سینی فر قرار دهید، سعی کنید سینی را ۵ دقیقه درون فر روشن قرار دهید.
  • تفاوت پیتزا آمریکایی و پیتزا ایتالیایی در این است که پیتزا ایتالیایی نازک‌تر است اما این به این معنا نیست که وزن خمیرش کمتر از پیتزا آمریکایی است. فقط درآماده کردن پیتزا ایتالیایی خمیر را بیشتر پهن‌ می‌کنیم و این دلیل نازک بودن آن نسبت به پیتزا آمریکایی است. تمام پیتزاهایی که در بالا معرفی شد را می‌توانید هم به شکل ایتالیایی و هم مدل آمریکایی تهیه کنید که پیتزا آمریکایی با ذائقه ما ایرانیان قرابت بیشتری دارد.

 

در روز جهانی پیتزا، تلاش کردیم در بانی مگ، پیتزاهای پرطرفدار و خلاقانه را به همراه دستور پخت آن‌ها به شما معرفی کنیم. اگر شما هم پیتزا خلاقانه و پرطرفدار دیگری می‌شناسید، آن پیتزا را به ما معرفی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shape

پربازدیدترین مطالب

مطالب تصادفی

21 بهمن 1399
/
4,046 بازدید

پیتزا، محبوب‌ترین غذای جهان!

فهرست مطالب

بدون شک پیتزا، یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای دنیا است. این غذای پرطرفدار، به‌احتمال زیاد از خاورمیانه به سواحل اروپا رفته، زیرا شکل نان آن با نان‌های اروپایی تفاوت دارد و البته شکل قدیم پیتزا در بسیاری از نواحی ایران، کشورهای عربی و ترکیه هنوز دیده می‌شود.

شکل پیتزا ایتالیایی، نان نازک و کوچکی با کمی گوجه‌فرنگی خردشده و سبزی معطر و چند برش پنیر موزارلا است. این غذای ارزان و خوشمزه را نانواهای بندر ناپل، قرن‌ها برای مشتریان فقیر خود می‌پختند و می‌توان آن را نوعی پیروزی هوش و ذوق انسان بر تنگدستی و کمبود مواد غذایی نامید.
در سال‌های اشغال نظامی ایتالیا، پس از جنگ جهانی دوم سربازان آمریکایی این غذا را در ناپل کشف کردند و با خود به آمریکا بردند و تا جایی که توانستند مواد جدیدی به آن اضافه کردند و آن‌ را به اشکال متنوع امروزی‌اش درآوردند. مردم سراسر جهان، پیتزا را از آمریکایی‌ها گرفته‌اند. شکل امروزی پیتزا ازلحاظ اندازه نان و تنوع مواد به کار رفته در آن، چارچوب معینی ندارد.

طرز تهیه پیتزا ساده

برای تهیه پیتزا اگر علاقه‌مند به آشپزی هستید، می‌توانید خودتان با کمی ذوق و حوصله، به‌راحتی انواع پیتزاهای خوشمزه را درست کنید و از هنر آشپزی لذت ببرید. در این مقاله بانی مگ، در روز جهانی پیتزا به سراغ این غذای متنوع جهانی رفتیم تا پرطرفدارترین پیتزاهای جهان را به شما معرفی کنیم.

چگونه خمیر پیتزا خانگی درست کنیم؟

طرز تهیه خمیر پیتزا فوری

تهیه خمیر پیتزای مناسب مهمترین قسمت از تهیه یک پیتزای خوب است. برای تهیه آن روش‌های متنوعی وجود دارد اما روشی که در ادامه می‌خوانید با توجه به امکانات محدود خانگی یکی از بهترین روش‌ها است.
ابتدا یک قاشق چای‌خوری نمک، یک قاشق چای‌خوری شکر، پودر خمیر مایع، یک لیوان آب و دو لیوان شیر را باهم مخلوط‌ کنید و روی ظرف را با پارچه بپوشانید و ۱۰ دقیقه صبر کنید. سپس آرد را الک کنید و به مایع اضافه کنید سپس مقداری روغن زیتون به آن اضافه کنید و ۱۰ دقیقه آن‌را ورز دهید.
بعد از آن ظرف را به روغن زیتون آغشته کنید و خمیر را در آن قرار دهید و روی ظرف را بپوشانید و ۲ ساعت صبر کنید.

پس از آن خمیر را بردارید و چانه‌هایی به اندازه دلخواه درست کنید و درون ظرفی آغشته به روغن زیتون قرار دهید و روی ظرف را بپوشانید و اجازه دهید خمیر ۱ ساعت دیگر هم استراحت کند تا خمیرتان به عمل بیاید. سپس خمیر پیتزا را روی آرد نخودچی یا آرد گندم پهن کنید و به شکل ظرف یا قالب دربیاورید. خمیرتان آماده است می‌توانید پیتزا خود را آماده کنید.

چه موادی می‌توانند ملات اصلی پیتزا باشند؟

طرز تهیه پیتزا کالباس

مواد استفاده شده پیتزاها یا همان ملات پیتزا در اقصی نقاط دنیا بسته به مواد طبیعی هر جغرافیا، روش‌های آشپزی، ذائقه عمومی و ذوق شخصی سرآشپزها متنوع است اما مایع اصلی پیتزا در همه جا یکسان است و آن مایع اصلی چیزی نیست جز پنیر پیتزا!
مواد و ترکیب‌های زیر در بیشتر پیتزا‌های جهان به کار می‌رود و در ترکیب با پنیر ملات اصلی را می‌سازد. البته بدیهی است برخی از این ترکیبات به ذائقه همه خوش نیاید.

  • بادمجان سرخ‌ شده با گوجه ‌فرنگی و پنیر رنده شده
  • بادمجان کبابی با سیر کوبیده و گوجه فرنگی ورقه ورقه شده
  • پیاز و سیر سرخ شده با انواع گوشت ریش شده
  • پپرونی و گوجه فرنگی با فلفل دلمه
  • قارچ و سیر و جعفری سرخ شده با مرغ مرینت شده
  • سس گوجه فرنگی با قارچ و سوسیس سرخ شده
  • کدوی سبز سرخ شده با گوجه فرنگی و سبزیجات متنوع
  • سیر سرخ شده با پنیر سفید و ریحان تازه
  • کنسرو ماهی تن با گوجه فرنگی و پیاز و فلفل سبز ساطوری
  • فلفل دلمه‌ی کبابی با گوجه فرنگی و ژامبون
  • سس گوجه فرنگی، فلفل سبز یا قرمز، پیاز سفید و زیتون سیاه بدون هسته
  • گوجه فرنگی خرد شده، اسفناج پخته ساطوری، پنیر سفید و روغن زیتون
  • گوجه فرنگی خرد شده، فلفل سبز ساطوری و تخم مرغ خام

۱۰ پیتزای پرطرفدار جهان کدامند؟

تنوع پیتزا در سرتاسر این جهان باعث شده که هر مدل از پیتزا، طرفداران خاص خودش را داشته باشد. معمولاً پس از تست چند مدل پیتزا، به یک پیتزا خاص علاقه‌مند می‌شوید اما در امتحان کردن طعم‌های جدید پیتزا جسور باشید چون به ندرت پیتزای بد مزه در جهان پیدا می‌شود.
در ادامه می‌خواهیم ۱۰ پیتزا پرطرفدار جهان را معرفی کنیم.

 

پیتزا مارگاریتا؛ نمادی از ایتالیا!

Margherita Pizza

طرز تهیه پیتزا ایتالیایی

مواد لازم: خمیر پیتزا، گوجه فرنگی، برگ ریحان، پنیر پیتزا، سیر، روغن، نمک و فلفل و آویشن

مارگاریتا سنتی‌ترین و یکی از ساده‌ترین و پیتزاهای جهان است که ترکیب رنگ مواد آن از سه رنگ پرچم ایتالیا گرفته شده است.

برای تهیه پیتزا مارگاریتا، گوجه فرنگی و سیر خورد شده را با مقداری روغن تفت دهید تا کامل سرخ شود. برای این که پوست گوجه را جدا کنید، می‌توانید آن را در آب جوش، بجوشانید و بلافاصله در آب سرد قرار دهید تا به‌راحتی پوستش کنده شود.

هنگام تفت دادن گوجه و سیر، چند برگ ریحان هم اضافه کنید. دقت کنید که مواد روی خمیر پیتزا شما نباید آب زیادی داشته باشد. بعد از اینکه آب گوجه گرفته شد، صبر کنید تا مواد کمی سرد شوند. سپس آن‌ها را روی خمیر پیتزا مارگاریتا بریزید و پنیر پیتزا را در سراسر خمیر پخش کنید. در پایان چند برگ ریحان روی آن بگذارید و پیتزا خود را درون فر روی حرارت ۲۲۰ درجه سانتی گراد به مدت ۲۰ دقیقه قرار دهید تا پنیر پیتزا کاملاً آب شده و پیتزا مارگاریتا شما آماده شود.

پیتزا پپرونی؛ همیشه تند خوشمزه!

pepperoni pizza

طرز تهیه پیتزا پپرونی

مواد لازم: پپرونی، پنیر پیتزا، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای قرمز، سس کچاپ و آویشن

یک پیتزا فوق‌العاده خوشمزه برای طرفداران غذاهای تند که طعم بی‌نظیری را دارد که ممکن است شما را به خود معتاد کند! پپرونی به معنای فلفلی می‌باشد و به دلیل استفاده از کالباس پپرونی، به پیتزای پپرونی شناخته شد.

برای آماده کردن پیتزا پپرونی، کالباس‌های پپرونی را به‌صورت حلقه‌ای برش بزنید. سپس فلفل دلمه و گوجه‌ها را به‌صورت نگینی خرد کنید. روی خمیر پیتزا پپرونی را با سس اصلی پیتزا که در مقدمه به آن اشاره شد، بپوشانید و پس از آن مقداری پنیر به روی خمیر بریزید و سپس فلفل دلمه‌ای و گوجه‌های نگینی شده و کالباس‌های پپرونی را روی پیتزا پخش کنید. مقداری پودر آویشن روی پیتزا بپاشید و بعد با پنیر پیتزا روی آن را کامل بپوشانید. در پایان پیتزا را درون فر با حرارت ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قرار دهید.

پیتزا یونانی؛ ارمغانی از سواحل مدیترانه

Greek pizza

طرز تهیه پیتزا یونانی خوشمزه

مواد لازم: خمیر پیتزا، سس قرمز، پنیر پیتزا، گوشت چرخ یا رست شده، زیتون سیاه، قارچ، پونه، پیاز، آویشن، نمک، فلفل و گوجه فرنگی

برای طبخ پیتزا یونانی در خانه، روی خمیر پیتزا سس قرمز مخصوص به مقدار لازم بریزید و آن را با قاشق کاملاً پخش کنید. برای تهیه سس قرمز مخصوص، رب گوجه فرنگی، پودر سیر و پونه را باهم میکس کنید.

بعد از اضافه کردن سس قرمز روی خمیر پیتزا، مقداری پنیر پیتزا روی خمیر بریزید. سپس گوشت چرخ شده را تفت دهید و با پیاز و آویشن روی خمیر بریزید در پایان آن را با پنیر پیتزا بپوشانید. وقتی مواد پیتزا شما آماده شد می‌توانید پیتزا را در فر با حرارت ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قرار دهید. دقت کنید برای تزئین پیتزا یونانی می‌توانید از پیاز خلال شده، گوجه خرد شده و زیتون سیاه استفاده کنید. البته اگر از گوشت قرمز کمتر یا هرگز استفاده نمی‌کنید، می‌توانید مرغ را جایگزین یا از ترکیب این دو استفاده کنید

پیتزا گوشت و قارچ؛ پیتزایی مورد علاقه‌ ایرانیان

Beef/Meat and Mushroom Pizza

طرز تهیه پیتزا گوشت و قارچ خوشمزه

مواد لازم: خمیر پیتزا، گوشت چرخ یا رست شده، قارچ، پیاز، پنیر پیتزا، فلفل دلمه، نمک و فلفل

پیتزا قارچ و گوشت یکی از پرطرفدارترین پیتزاهایی است که در بیشتر رستوران‌های ایران سرو می‌شود. این پیتزا به پیتزا میت لاورز نیز شهرت دارد. برای تهیه پیتزا قارچ و گوشت خانگی، پیازها را با کمی روغن در تابه تفت دهید تا طلایی شوند. سپس گوشت چرخ کرده را همراه با ادویه به پیاز اضافه کنید و باهم تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند.

در پایان قارچ، رب گوجه فرنگی، نمک و فلفل را به تابه اضافه کنید، هم بزنید و پس از دو یا سه دقیقه مواد را از حرارت بردارید. روی خمیر پیتزا، سس گوجه فرنگی بریزید و سپس پنیر پیتزا به آن اضافه کنید و بعد از آن مخلوط گوشت و قارچ چه خود را اضافه و در پایان مجدداً پنیر پیتزا بریزید و برای تزئین از فلفل دلمه‌ای نگینی استفاده کنید تا ترکیب رنگ پنیر پیتزا و فلفل دلمه زیبایی خاصی به پیتزای شما بدهد. بعد از آن پیتزا را درون فر با حرارت ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد به مدت ۲۰ دقیقه قرار دهید تا آماده شود.

پیتزا سبزیجات

Veggie Pizza

طرز تهیه پیتزا سبزیجات رژیمی

 

مواد لازم: خمیر پیتزا، قارچ، پنیر پیتزا، ذرت، روغن زیتون، فلفل دلمه‌ای، رب گوجه ‌فرنگی، پیاز قرمز، کلم برکلی، گوجه گیلاسی و سبزیجات و سیفی‌جات دلخواه

پیتزای سبزیجات به علت داشتن سبزیجات متنوع نسبت به سایر پیتزاها کلسترول کمتری دارد و انتخاب بیشتر گیاهخواران می‌باشد.

برای آماده کردن پیتزا سبزیجات، ابتدا برای تهیه سس مخصوص، رب گوجه فرنگی را با روغن زیتون و آویشن، فلفل و نمک، تفت دهید. وقتی سس آماده شد، آن را روی خمیر پیتزا بریزید و روی آن را با پنیر پیتزای رنده شده پرکنید.
سپس سبزیجات و سیفی‌جات دلخواهتان را روی سطح خمیر پیتزا باذوق و سلیقه بچینید. سپس مجدداً پنیر پیتزا بریزید و کاملاً سبزیجات را با پنیر پیتزا به پوشانید. برای تزئین می‌توانید از گوجه گیلاسی، کدو، بادمجان یا زیتون استفاده کنید. در پایان پیتزا را درون فر با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید تا خوب و کامل پخته شود.

پیتزا میگو، پیتزایی سرشار از فسفر!

Shrimp Pizza

طرز تهیه پیتزا میگو

مواد لازم: خمیر پیتزا، کره، سیر خردشده، آبلیمو، پنیر پارمسان رنده شده، میگو مزه دار شده، پنیر موزارلا، فلفل قرمز خردشده، نمک و پودر آویشن

برای آماده کردن پیتزا میگو، ابتدا کره را ذوب کنید و سپس سیر، فلفل قرمز و میگو را داخل تابه بریزید و کمی تفت دهید. سپس تابه را از روی حرارت بردارید و آبلیمو، آویشن و نمک را به میگوها اضافه کنیم تا طعم دار شوند. سپس خمیر پیتزای خود را آماده کنید و میگو طعم دار را روی خمیر پخش‌کنید و پنیر موزارلا و پنیر پارمسان را روی آن بپاشید. پیتزای میگو خود را درون فر با حرارت ۲۰۰ درجه به مدت ۲۰ دقیقه بگذارید تا آماده شود.

پیتزا ماکارونی، خلاقیت و خوشمزگی!

Macaroni Pizza

دستور پخت پیتزا ماکارانی

مواد لازم: ماکارونی رشته‌ای یا صدفی، پیاز، پنیر پیتزا، قارچ، گوشت چرخ کرده، سس گوجه فرنگی، نمک و فلفل دلمه‌ای

پیتزا ماکارونی، یکی از پیتزاهایی است که به تازگی مورد توجه طرفداران پیتزا، ماکارونی و پاستا قرار گرفته است.

برای تهیه این پیتزا، ماکارونی را در آب جوش بریزید و قبل از آن که ماکارونی بیش از اندازه نرم شود آن را آبکش کنید. پیاز را ریز خردکنید و در تابه سرخ کنید تا طلایی شود. سپس گوشت چرخ کرده را در پیاز سرخ‌ شده به همراه قارچ و فلفل دلمه تفت دهید.
در این مرحله نمک و فلفل را هم می‌توانید به گوشت اضافه کنید. بعد از آنکه مواد تفت داده شده و ماکارونی آماده شد، کف یک سینی نچسب روغن بمالید و یک لایه ماکارونی کف آن بریزید سپس یک لایه از موادی که آماده کردید روی آن بریزید و سس گوجه فرنگی را به همراه پنیر پیتزا رنده شده اضافه کنید. در پایان یک لایه نازک دیگر ماکارونی اضافه کنید و پیتزا ماکارانی خود را درون فر با حرارت ۱۸۰ درجه به مدت ۲۰ دقیقه بگذارید تا آماده شود.

پیتزا ناپولی، اصالت ایتالیایی، ذائقه ایرانی!

Nepali Pizza

طرز تهیه پیتزا ناپولی

مواد لازم: خمیر پیتزا، پنیر موزارلا، پنیر رنده شده پارمسان، زیتون بدون هسته، فلفل دلمه‌ای، سیر رنده شده، قارچ، ژامبون مرغ، نمک، فلفل و پودر آویشن

ابتدا ژامبون مرغ، قارچ، سیر، فلفل دلمه‌ای و زیتون را رنده کنید. سپس پودر آویشن را به این ترکیب اضافه کنید و هم بزنید. وقتی مواد آماده شد، ابتدا کمی پنیر پارمسان روی خمیر پیتزا بریزید و سپس موادی که آماده کردید را به آن اضافه و کاملاً پخش کنید. بعد از آن پنیر موزارلا و پنیر پارمسان رنده شده را روی مواد بریزید تا کاملاً پوشانده شوند.
برای تزئین روی پیتزا ناپولی می‌توانید از ترکیب فلفل دلمه‌ای و چند برگ ریحان استفاده کنید. در آخر پیتزا را درون فر با حرارت ۲۰۰ درجه به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید تا آماده شود.

پیتزا‌های خلاقانه و سلیقه شما!

طرز تهیه پیتزا خوشمزه

برای درست کردن پیتزا شما ابتدا به خمیر پیتزا و پنیر نیاز دارید. شما باذوق و سلیقه خود می‌توانید پیتزاهای خلاقانه زیادی را درست کنید. با استفاده از میوه‌ها یا ترکیب هوشمندانه غذاهای دیگر با خمیر پیتزا، می‌توانید پیتزا خلاقانه‌ای تهیه کنید. فقط کافی است موادی که استفاده می‌کنید را به‌درستی و جسورانه باهم ترکیب کنید تا طعم خوبی داشته باشند. یکی از معروف‌ترین پیتزاهای خلاقانه حاصل تلاش یک آشپز ایرانی در ایتالیا است و آن پیتزا قورمه سبزی نام دارد که در ادامه طرز تهیه آن را می‌خوانیم.

محبوب‌ترین غذای ایرانی از خورشت تا پیتزا!

Ghormeh sabzi Pizza

پیتزا ایرانی

مواد لازم: کنسرو قورمه‌سبزی، خمیر پیتزا، پنیر پیتزا، فلفل دلمه‌ای، نمک، فلفل و آویشن

پیتزا قورمه‌سبزی در ایران طرفدارهای زیادی دارد و ترکیب بی‌نظیر قورمه‌سبزی و پیتزا، جذابیت خاص و طعم لذیذی به این پیتزا می‌دهد.

خورشت قورمه سبزی را آماده کنید و اگر زمان کافی ندارید؛ از کنسرو قورمه‌سبزی استفاده کنید و آن را حدود ۲۰ دقیقه در آب جوش قرار دهید. دقت کنید کنسرو به‌خوبی بجوشد. سپس خمیر پیتزای خود را آماده کنید و روی آن، یک لایه پنیر پیتزا بریزید و سپس قورمه‌ سبزی را روی خمیر پخش کنید و نمک، فلفل و آویشن را اضافه کنید.
در پایان کمی پنیر پیتزا روی آن بریزید و پیتزا را درون فر با حرارت ۱۸۰ درجه به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید تا آماده شود. برای تزئین نیز می‌توانید از سبزی خرد شده مثل ریحان استفاده کنید.

در پایان به دو نکته توجه کنید

  • قبل از اینکه خمیر پیتزا را روی سینی فر قرار دهید، سعی کنید سینی را ۵ دقیقه درون فر روشن قرار دهید.
  • تفاوت پیتزا آمریکایی و پیتزا ایتالیایی در این است که پیتزا ایتالیایی نازک‌تر است اما این به این معنا نیست که وزن خمیرش کمتر از پیتزا آمریکایی است. فقط درآماده کردن پیتزا ایتالیایی خمیر را بیشتر پهن‌ می‌کنیم و این دلیل نازک بودن آن نسبت به پیتزا آمریکایی است. تمام پیتزاهایی که در بالا معرفی شد را می‌توانید هم به شکل ایتالیایی و هم مدل آمریکایی تهیه کنید که پیتزا آمریکایی با ذائقه ما ایرانیان قرابت بیشتری دارد.

 

در روز جهانی پیتزا، تلاش کردیم در بانی مگ، پیتزاهای پرطرفدار و خلاقانه را به همراه دستور پخت آن‌ها به شما معرفی کنیم. اگر شما هم پیتزا خلاقانه و پرطرفدار دیگری می‌شناسید، آن پیتزا را به ما معرفی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

MicrosoftTeams-image (3)

جدیدترین مطالب مد و فشن را دنبال کنید!

© کلیه حقوق متعلق به سایت بانی‌مد می‌باشد