25 مرداد 1399
/
4,740 بازدید

نگهداری صحیح از انواع حیوانات خانگی

فهرست مطالب

حیوانات دوستان خوبی برای انسان‌ها هستند، اما هنگامی‌که تصمیم گرفتید حیوان خانگی داشته باشید، باید نکات بسیاری را بدانید و در خانه به این نکات عمل کنید تا حیوان خانگی‌تان در سلامت کامل قرار گیرد و آسیب نبیند.
به یاد داشته باشید که داشتن یک حیوان خانگی همچون کودکی است که نیاز به محافظت و مراقبت دارد و حیوان خانگی عضوی از خانواده‌تان می‌شود. در این صورت پیش از آنکه تصمیم به نگهداری از حیوانات خانگی کنید، توصیه می‌کنیم این مقاله را مطالعه نمایید.

نکاتی که باید پیش از نگهداری حیوانات خانگی بدانید

نگهداری هر حیوان خانگی همچون گربه، سگ، خرگوش، ماهی، همستر و انواع پرندگان با یکدیگر متفاوت است، اما تمام این حیوانات به مراقبت و توجه ویژه نیاز دارند. پیش از نگهداری از هرگونه حیوان خانگی بهتر است بدانید برخی از حیوانات به‌خصوص سگ و گربه‌های به‌اصطلاح نژاددار در شرایط نامساعدی متولد می‌شوند.
معمولاً قیمت خرید این‌گونه حیوانات زیاد است و برخی از افراد سودجو، در شرایط نامساعدی حیوانات را مجبور به تولیدمثل می‌کنند تا تعداد بیشتری از آن‌ها را باقیمت بالا بفروشند. ازاین‌رو پیشنهاد می‌کنیم حیوانات خانگی را خریداری نکنید و آن‌ها را به سرپرستی قبول کنید.
این‌گونه حیوانات را می‌توانید در بسیاری از سایت و صفحات اینستاگرام پیدا کنید که نیاز به سرپرستی دارند و از زمانی که شما سرپرستی آن‌ها را بر عهده گرفتید، مسئول نگهداری از آن‌ها همچون یک کودک هستید.
به یاد داشته باشید که برخی از حیوانات در یک آب‌وهوای خاصی زندگی می‌کنند و هر شرایطی مناسب زندگی آن‌ها نیست. برای مثال سگ هاسکی نیاز به آب‌وهوای سرد دارد و مناطق گرم و خشک مناسب زندگی برای او نیست.
حیواناتی که به سرپرستی قبول می‌کنید را باید پیش از نگهداری به دامپزشک ببرید تا او را مورد آزمایش قرار دهد. توصیه می‌کنیم درصورتی‌که به مو یا هرگونه حیوان خانگی حساسیت دارید، آن را به سرپرستی قبول نکنید، چراکه حیوانات نیز همانند انسان‌ها احساس دارند و ممکن است افسرده شوند.
ناگفته نماند که غذای برخی از حیوانات خانگی قیمت بالایی دارد، اما شما با مشورت دامپزشک می‌توانید برخی از غذاها را در خانه تهیه و تولید کنید. این روش به کاهش هزینه‌های حیوان خانگی کمک بسزایی می‌کند.

۱٫ نگهداری از گربه

نگهداری از گربه خانگی

گربه موجود بسیار ملوس و سلطه‌طلب است و خود را در مرکز و دیگران را در حاشیه می‌بیند، اما این موجود به‌قدری مهربان و شیرین است که خود را به‌سرعت در دلتان جای می‌کند و برای همیشه بخشی از خانواده‌تان می‌شود.
متوسط عمر گربه بین ۱۳ تا ۱۶ سال است، ازاین‌رو بهتر است گربه زیر دو سال به سرپرستی قبول کنید تا به شما عادت کند. بااین‌حال گربه برخلاف سگ، بیشتر به محیط تا به انسان عادت می‌کند و تغییر محیط او را دچار استرس می‌کند.
معمولاً گربه‌های زیر یک سال همچون کودکان بازیگوش هستند و اگر به وسایل خانه، به‌خصوص ظروف شکستنی حساس هستید، بهتر است آن‌ها را دور از دسترس گربه قرار دهید. همچنین توصیه می‌کنیم به‌منظور مراقبت از گربه‌تان، هرگز گیاهان سمی را داخل خانه قرار ندهید و بهتر است درباره هر گلدانی که تهیه می‌کنید، کمی تحقیق کنید، چراکه گربه‌ها شیفته گاز زدن و خوردن گیاهان هستند.
اگر می‌خواهید گربه را به‌عنوان حیوان خانگی‌تان انتخاب کنید، هرگز آن را در حیاط یا محیط خارج از خانه قرار ندهید یا رهایش نکنید. معمولاً حیوانات خانگی سیستم ایمنی ضعیف‌تری نسبت به حیوانات بیرون از خانه دارند و رها کردن آن‌ها ممکن است باعث بروز مشکلاتی برای گربه‌تان یا حتی خودتان شود.
اما از مزیت‌های گربه می‌توان به عادت به محیط خانه، حتی خانه‌های کوچک اشاره کرد. درواقع برخلاف سگ، گربه نیازی به گردش در خارج از خانه ندارد و تا زمانی که غذایش فراهم باشد، گربه ملوس و عزیز شما باقی می‌ماند.
معمولاً گربه‌های خانگی را در هفت‌ماهگی عقیم می‌کنند که این مسئله به تصمیم خودتان بستگی دارد. معمولاً گربه‌ها در سن بلوغ کمی عصبی می‌شوند که عقیم کردن یا پیدا کردن شریک، آن‌ها را آرام و اهلی‌تر از گذشته می‌کند.
گربه حیوان کم‌هزینه‌ای است و تنها به غذای خشک یا تر (بستگی به ذائقه‌اش دارد) نیاز دارد. برخی از گربه‌ها نیازی به اسباب‌بازی و جای خواب ندارند و ممکن است ساعت‌ها با یک توپ، کیسه پلاستیکی یا کلاف کاموا بازی کنند و به رختخواب گران‌قیمتی که برایش خریده‌اید، توجه نکند و ترجیح بدهد در یک جعبه کارتونی بخوابد.
معمولاً گربه‌ها ۱۸ ساعت در روز می‌خوابند و در ادامه روز مشغول غذا خوردن، استراحت و بازی هستند و بدون شما نیز می‌‌توانند به زندگی خود ادامه دهند. درصورتی‌که بخواهید به یک مسافرت یک‌هفته‌ای بروید، اگر غذای گربه‌تان آماده باشد، این موجود مستقل از پس زندگی خود برمی‌آید.
حمام کردن یا گرفتن ناخن گربه به خودتان بستگی دارد، بااین‌حال برخلاف سگ، گربه نیازی به حمام ندارد و خودش را تمیز می‌کند و جای دستشویی مخصوص به خود را دارد. در این صورت نیازی به خرید شامپوهای گران‌قیمت نیست.
در پایان به یاد داشته باشید که نژاد گربه‌ها در تحرکشان و شیطنتشان تأثیر دارد. برای مثال اگر علاقه‌ای به گربه بازیگوش ندارید، گربه پرشین بهترین انتخاب خواهد بود. اما بهتر است درباره این مسئله بررسی بیشتری کنید.

۲٫ نگهداری از سگ

نگهداری از حیوانات خانگینگهداری از سگ، مسئولیت بیشتری نسبت به گربه دارد. سگ به انسان بسیار وابسته است و یار وفادار شما باقی خواهد ماند. اگر تصور می‌کنیم که نگهداری از سگ تنها به معنای غذا دادن به آن است، توصیه می‌کنیم به ادامه مقاله توجه کنید.
سگ‌ها نژادهای متنوعی دارند و توصیه می‌کنیم به‌منظور نگهداری از هر یک، حتماً با دامپزشک مشورت کنید، زیرا برخی از سگ‌ها در خانه کوچک، محیط بسته یا در هر شرایط آب‌وهوایی خود را وفق نمی‌دهند.
درصورتی‌که می‌خواهید سگ را در خانه نگهدارید، باید به آن آموزش‌های لازم را بدهید. برای مثال جای دستشویی او را نشان دهید و برای انجام هر کار درستی به او تشویقی بدهید تا برخی از کارها در خاطرش بماند و به عادت تبدیل شود.
توصیه می‌کنیم سگ‌های زیر ۴۰ روز را به سرپرستی قبول نکنید، چراکه بدن ضعیفی دارند و سگ‌ها باید تا ۴۰ روز شیر مادرشان را بخورند و با او بزرگ شوند، در غیر این صورت تربیت سگ برایتان سخت می‌شود و ممکن است سیستم ایمنی ضعیف بدنش باعث بروز مشکلاتی شود.
هر نوع سگی که می‌خواهید در خانه نگهداری کنید، نیاز به گردش و پیاده‌روی دارد. بنابراین به‌منظور رعایت اصول بهداشتی، حتماً هر چند ماه یک‌بار سگتان را برای چکاپ به دامپزشکی ببرید تا دچار هیچ‌گونه بیماری جدی نشود.
عقیم کردن سگ‌ها همچون عقیم کردن گربه به تصمیم خودتان بستگی دارد، اما بهتر است بدانید که عقیم کردن سگ مانع بروز بسیاری از بیماری‌ها همچون بیماری قلبی می‌شود، اما توصیه می‌کنیم با پزشک مربوط درباره این موضوع مشورت کنید.
سگ‌ها بسیار مهربان و عاطفی هستند و در صورت بروز مشکلاتی ممکن است دچار ترس یا افسردگی شوند. خوشبختانه سگ‌ها از آب نمی‌ترسند، ازاین‌جهت حمام کردنشان ساده است، اما توصیه می‌کنیم در صورت بروز هرگونه مشکل روحی یا فیزیکی به دامپزشک مراجعه کنید.

۳٫ نگهداری از ماهی

نگهداری از ماهی- داشتن آکواریوم ماهیآیا به دنبال حیوانی بدون سروصدا هستید که خانه‌تان را کثیف نکند؟ ماهی بگیرید! بااین‌حال بهتر است بدانید که طول عمر ماهی‌ها کوتاه است و اگر احساس وابستگی شدیدی دارید، بهتر است از نگهداری ماهی صرف‌نظر کنید.
درصورتی‌که می‌خواهید ماهی‌تان طول عمر بیشتری داشته باشد، یک آکواریوم برایش تهیه کنید. درواقع یکی از دلایل مرگ زودرس ماهی‌های قرمز، تنگ کوچکی است که باعث افسردگی آن‌ها می‌شود. همچنین دمای آب نیز اهمیت بسیاری در نگهداری از ماهی دارد.
جالب است بدانید که ماهی‌ها استرس می‌گیرند. توصیه می‌کنیم یک فیلتر هوا و پوشش‌های سنگی و گیاهی در آکواریوم قرار دهید تا بتوان به‌خوبی تنفس کند و در شرایطی که احساس استرس داشت در میان سنگ‌ها پنهان شود.
به‌منظور نگهداری از ماهی‌ها، باید آکواریوم را هرچند وقت یک‌بار تمیز کنید. این مسئله باعث حفظ سلامت ماهی‌تان می‌گردد. درواقع کمبود اکسیژن سلامت ماهی را به خطر می‌اندازد و یکی از نشانه‌های آن، تنفس ماهی روی سطح آب است.
حتماً آکواریوم را در جای مناسب و دور از دسترس کودکان خردسال یا حیوانات خانگی دیگر قرار دهید. همچنین به یاد داشته باشید که برخی از ماهی‌ها گوشت‌خوار هستند و ممکن است ماهی‌های دیگر را بخورند. در این صورت حتماً پیش از تهیه هرگونه ماهی درباره آن تحقیق بیشتری کنید.
ماهی‌ها نیز غذاهای خشک و مخصوص به خود را دارند. اما اگر می‌خواهید غذای تازه‌ای به این حیوان بی‌زبان و ساکت خانگی‌تان بدهید، توصیه می‌کنیم با دامپزشک مشورت کنید تا آسیبی به گوارش ماهی وارد نشود.

۴٫ نگهداری از خرگوش

نگهداری از خرگوش

خرگوش‌ها موجودات بسیار شیرینی هستند که به یک دوست خوب برایتان تبدیل می‌شوند. خرگوش‌ها نیاز به نوازش و توجه دارند و توصیه می‌کنیم به‌منظور پیشگیری از هرگونه مشکلی، او را به چکاپ منظم دامپزشک ببرید.
معمولاً خرگوش‌های خانگی نیاز به قفس دارند، اما قفس آن‌ها نباید به‌گونه‌ای باشد که در آن احساس ناامنی و ترس کنند. خرگوش‌ها هم مانند بسیاری از حیوانات دچار افسردگی می‌شوند و باید به این مسئله نیز توجه کنید.
غذای مناسب خرگوش، مواد غذایی فیبردار است و بهتر است همیشه یک ظرف آب در دسترس داشته باشد. درصورتی‌که می‌خواهید غذای تازه‌ای به این حیوان خانگی پراحساستان بدهید، حتماً با دامپزشک مشورت کنید تا دستگاه گوارشش دچار آسیب نشود.
خرگوش‌ها به‌مرور زمان بزرگ می‌شوند و نیاز به‌ فضای بزرگ‌تری دارند. خرگوش‌های مینیاتوری طول عمر کوتاهی دارند و بهتر است آن‌ها را تهیه نکنید تا مانع پرورش این‌گونه حیوانات در شرایط نامساعد شوید.
درصورتی‌که خرگوشتان به سن بلوغ رسید، حتماً با دامپزشک مشورت کنید تا کارهای موردنیاز نگهداری از آن را بهتر بدانید. اما پیش از هر چیز واکسن خرگوش را به‌موقع بزنید تا آسیبی به حیوان بامزه خانگی‌تان وارد نشود.

۵٫ نگهداری از پرنده

نگهداری از پرنده

پرنده‌های خانگی متفاوتی وجود دارد که رفتارهای متفاوتی دارند و بهتر است پیش از تهیه هرگونه پرنده‌، ابتدا به شرایط خود توجه کنید. برای مثال اگر به آرامش و سکوت نیاز دارید، سراغ پرنده‌های پرسروصدا نروید و اگر به پرنده‌های باهوش علاقه دارید، توصیه می‌کنیم حتماً درباره هر یک آن‌ها تحقیق کنید.
پرنده‌ها به قفس نیاز دارند که در آن غذا بخورند و بخوابند، اما بهتر است بدانید که تمام پرنده‌ها نیاز به آزادی و پرواز دارند، بنابراین حتماً باید ساعاتی در خانه به او اجازه پرواز یا راه رافتن بدهید. در غیر این صورت ممکن است پرنده‌تان افسرده شود و عمر کوتاهی داشته باشد.
غذای برخی از پرنده‌ها با یکدیگر متفاوت است. برای مثال کاسکو به غلات و میوه‌های تازه علاقه دارد و مرغ عشق به ارزن و تخم آفتابگردان توجه بیشتری نشان می‌دهد. البته ممکن است ذائقه پرنده‌ شما به‌مرورزمان تغییر کند، اما توصیه می‌کنیم غذاها به‌گونه‌ای باشد که به بدن پرنده‌تان آسیبی وارد نکند.
برخلاف تصور بسیاری، پرنده‌ها باهوش هستند و نیاز به بازی دارند. آن‌ها با توجه شما خوشحال می‌شوند و ممکن است با برخی از افراد احساس غریبی کنند و به زمان برای برقراری ارتباط نیاز دارند. اما پرنده‌ها بسیار مهربان هستند و به شما آرامش می‌دهند.

۶٫ نگهداری از خوکچه‌هندی و همستر

نگهداری از خوکچه‌هندی و همستر

خوکچه‌هندی و همستر موجودات بسیار بامزه‌ و سرگرم‌کننده‌ای هستند که در گروه حیوانات خانگی بی‌خطر قرار دارند. اما توصیه می‌کنیم این حیوانات کوچک را برای کودکان زیر ۵ سال تهیه نکنید، چراکه نیاز به مراقبت دارند.
بسیاری بر این باورند که خوکچه‌هندی و همستر باید جفت باشند یا دو ماده در کنار یکدیگر زندگی کنند. درواقع خوکچه‌هندی و همستر وابسته به همنوع خود هستند و به تشکیل خانواده نیز علاقه بسیاری دارند. توصیه می‌کنیم خوکچه‌هندی و همستر زیر ۱۰ هفته تهیه نکنید، چراکه سیستم ایمنی ضعیفی دارند.
خوکچه‌هندی و همستر به‌مرورزمان با انسان‌ها خو می‌گیرند و محیط زندگی‌شان باید همیشه تمیز باشد، چراکه این دو حیوان خانگی علاقه زیادی به غذا دارند و ممکن است هر چیزی را ببلعند. بنابراین توصیه می‌کنیم قفسی که برای این حیوان تهیه می‌کنید همیشه تمیز باشد و هرگز از خاک‌اره برای آن‌ها استفاده نکنید.
خوکچه‌هندی و همستر گیاهخوار هستند و باید غذاهای فیبردار مصرف کنند تا دستگاه گوارششان آسیب نبیند. همچنین همیشه سعی کنید یک ظرف آب تمیز در دسترس این حیوان بامزه خانگی قرار دهید تا تشنه نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shape

پربازدیدترین مطالب

مطالب تصادفی

نگهداری از حیوانات خانگی
25 مرداد 1399
/
4,740 بازدید

نگهداری صحیح از انواع حیوانات خانگی

فهرست مطالب

حیوانات دوستان خوبی برای انسان‌ها هستند، اما هنگامی‌که تصمیم گرفتید حیوان خانگی داشته باشید، باید نکات بسیاری را بدانید و در خانه به این نکات عمل کنید تا حیوان خانگی‌تان در سلامت کامل قرار گیرد و آسیب نبیند.
به یاد داشته باشید که داشتن یک حیوان خانگی همچون کودکی است که نیاز به محافظت و مراقبت دارد و حیوان خانگی عضوی از خانواده‌تان می‌شود. در این صورت پیش از آنکه تصمیم به نگهداری از حیوانات خانگی کنید، توصیه می‌کنیم این مقاله را مطالعه نمایید.

نکاتی که باید پیش از نگهداری حیوانات خانگی بدانید

نگهداری هر حیوان خانگی همچون گربه، سگ، خرگوش، ماهی، همستر و انواع پرندگان با یکدیگر متفاوت است، اما تمام این حیوانات به مراقبت و توجه ویژه نیاز دارند. پیش از نگهداری از هرگونه حیوان خانگی بهتر است بدانید برخی از حیوانات به‌خصوص سگ و گربه‌های به‌اصطلاح نژاددار در شرایط نامساعدی متولد می‌شوند.
معمولاً قیمت خرید این‌گونه حیوانات زیاد است و برخی از افراد سودجو، در شرایط نامساعدی حیوانات را مجبور به تولیدمثل می‌کنند تا تعداد بیشتری از آن‌ها را باقیمت بالا بفروشند. ازاین‌رو پیشنهاد می‌کنیم حیوانات خانگی را خریداری نکنید و آن‌ها را به سرپرستی قبول کنید.
این‌گونه حیوانات را می‌توانید در بسیاری از سایت و صفحات اینستاگرام پیدا کنید که نیاز به سرپرستی دارند و از زمانی که شما سرپرستی آن‌ها را بر عهده گرفتید، مسئول نگهداری از آن‌ها همچون یک کودک هستید.
به یاد داشته باشید که برخی از حیوانات در یک آب‌وهوای خاصی زندگی می‌کنند و هر شرایطی مناسب زندگی آن‌ها نیست. برای مثال سگ هاسکی نیاز به آب‌وهوای سرد دارد و مناطق گرم و خشک مناسب زندگی برای او نیست.
حیواناتی که به سرپرستی قبول می‌کنید را باید پیش از نگهداری به دامپزشک ببرید تا او را مورد آزمایش قرار دهد. توصیه می‌کنیم درصورتی‌که به مو یا هرگونه حیوان خانگی حساسیت دارید، آن را به سرپرستی قبول نکنید، چراکه حیوانات نیز همانند انسان‌ها احساس دارند و ممکن است افسرده شوند.
ناگفته نماند که غذای برخی از حیوانات خانگی قیمت بالایی دارد، اما شما با مشورت دامپزشک می‌توانید برخی از غذاها را در خانه تهیه و تولید کنید. این روش به کاهش هزینه‌های حیوان خانگی کمک بسزایی می‌کند.

۱٫ نگهداری از گربه

نگهداری از گربه خانگی

گربه موجود بسیار ملوس و سلطه‌طلب است و خود را در مرکز و دیگران را در حاشیه می‌بیند، اما این موجود به‌قدری مهربان و شیرین است که خود را به‌سرعت در دلتان جای می‌کند و برای همیشه بخشی از خانواده‌تان می‌شود.
متوسط عمر گربه بین ۱۳ تا ۱۶ سال است، ازاین‌رو بهتر است گربه زیر دو سال به سرپرستی قبول کنید تا به شما عادت کند. بااین‌حال گربه برخلاف سگ، بیشتر به محیط تا به انسان عادت می‌کند و تغییر محیط او را دچار استرس می‌کند.
معمولاً گربه‌های زیر یک سال همچون کودکان بازیگوش هستند و اگر به وسایل خانه، به‌خصوص ظروف شکستنی حساس هستید، بهتر است آن‌ها را دور از دسترس گربه قرار دهید. همچنین توصیه می‌کنیم به‌منظور مراقبت از گربه‌تان، هرگز گیاهان سمی را داخل خانه قرار ندهید و بهتر است درباره هر گلدانی که تهیه می‌کنید، کمی تحقیق کنید، چراکه گربه‌ها شیفته گاز زدن و خوردن گیاهان هستند.
اگر می‌خواهید گربه را به‌عنوان حیوان خانگی‌تان انتخاب کنید، هرگز آن را در حیاط یا محیط خارج از خانه قرار ندهید یا رهایش نکنید. معمولاً حیوانات خانگی سیستم ایمنی ضعیف‌تری نسبت به حیوانات بیرون از خانه دارند و رها کردن آن‌ها ممکن است باعث بروز مشکلاتی برای گربه‌تان یا حتی خودتان شود.
اما از مزیت‌های گربه می‌توان به عادت به محیط خانه، حتی خانه‌های کوچک اشاره کرد. درواقع برخلاف سگ، گربه نیازی به گردش در خارج از خانه ندارد و تا زمانی که غذایش فراهم باشد، گربه ملوس و عزیز شما باقی می‌ماند.
معمولاً گربه‌های خانگی را در هفت‌ماهگی عقیم می‌کنند که این مسئله به تصمیم خودتان بستگی دارد. معمولاً گربه‌ها در سن بلوغ کمی عصبی می‌شوند که عقیم کردن یا پیدا کردن شریک، آن‌ها را آرام و اهلی‌تر از گذشته می‌کند.
گربه حیوان کم‌هزینه‌ای است و تنها به غذای خشک یا تر (بستگی به ذائقه‌اش دارد) نیاز دارد. برخی از گربه‌ها نیازی به اسباب‌بازی و جای خواب ندارند و ممکن است ساعت‌ها با یک توپ، کیسه پلاستیکی یا کلاف کاموا بازی کنند و به رختخواب گران‌قیمتی که برایش خریده‌اید، توجه نکند و ترجیح بدهد در یک جعبه کارتونی بخوابد.
معمولاً گربه‌ها ۱۸ ساعت در روز می‌خوابند و در ادامه روز مشغول غذا خوردن، استراحت و بازی هستند و بدون شما نیز می‌‌توانند به زندگی خود ادامه دهند. درصورتی‌که بخواهید به یک مسافرت یک‌هفته‌ای بروید، اگر غذای گربه‌تان آماده باشد، این موجود مستقل از پس زندگی خود برمی‌آید.
حمام کردن یا گرفتن ناخن گربه به خودتان بستگی دارد، بااین‌حال برخلاف سگ، گربه نیازی به حمام ندارد و خودش را تمیز می‌کند و جای دستشویی مخصوص به خود را دارد. در این صورت نیازی به خرید شامپوهای گران‌قیمت نیست.
در پایان به یاد داشته باشید که نژاد گربه‌ها در تحرکشان و شیطنتشان تأثیر دارد. برای مثال اگر علاقه‌ای به گربه بازیگوش ندارید، گربه پرشین بهترین انتخاب خواهد بود. اما بهتر است درباره این مسئله بررسی بیشتری کنید.

۲٫ نگهداری از سگ

نگهداری از حیوانات خانگینگهداری از سگ، مسئولیت بیشتری نسبت به گربه دارد. سگ به انسان بسیار وابسته است و یار وفادار شما باقی خواهد ماند. اگر تصور می‌کنیم که نگهداری از سگ تنها به معنای غذا دادن به آن است، توصیه می‌کنیم به ادامه مقاله توجه کنید.
سگ‌ها نژادهای متنوعی دارند و توصیه می‌کنیم به‌منظور نگهداری از هر یک، حتماً با دامپزشک مشورت کنید، زیرا برخی از سگ‌ها در خانه کوچک، محیط بسته یا در هر شرایط آب‌وهوایی خود را وفق نمی‌دهند.
درصورتی‌که می‌خواهید سگ را در خانه نگهدارید، باید به آن آموزش‌های لازم را بدهید. برای مثال جای دستشویی او را نشان دهید و برای انجام هر کار درستی به او تشویقی بدهید تا برخی از کارها در خاطرش بماند و به عادت تبدیل شود.
توصیه می‌کنیم سگ‌های زیر ۴۰ روز را به سرپرستی قبول نکنید، چراکه بدن ضعیفی دارند و سگ‌ها باید تا ۴۰ روز شیر مادرشان را بخورند و با او بزرگ شوند، در غیر این صورت تربیت سگ برایتان سخت می‌شود و ممکن است سیستم ایمنی ضعیف بدنش باعث بروز مشکلاتی شود.
هر نوع سگی که می‌خواهید در خانه نگهداری کنید، نیاز به گردش و پیاده‌روی دارد. بنابراین به‌منظور رعایت اصول بهداشتی، حتماً هر چند ماه یک‌بار سگتان را برای چکاپ به دامپزشکی ببرید تا دچار هیچ‌گونه بیماری جدی نشود.
عقیم کردن سگ‌ها همچون عقیم کردن گربه به تصمیم خودتان بستگی دارد، اما بهتر است بدانید که عقیم کردن سگ مانع بروز بسیاری از بیماری‌ها همچون بیماری قلبی می‌شود، اما توصیه می‌کنیم با پزشک مربوط درباره این موضوع مشورت کنید.
سگ‌ها بسیار مهربان و عاطفی هستند و در صورت بروز مشکلاتی ممکن است دچار ترس یا افسردگی شوند. خوشبختانه سگ‌ها از آب نمی‌ترسند، ازاین‌جهت حمام کردنشان ساده است، اما توصیه می‌کنیم در صورت بروز هرگونه مشکل روحی یا فیزیکی به دامپزشک مراجعه کنید.

۳٫ نگهداری از ماهی

نگهداری از ماهی- داشتن آکواریوم ماهیآیا به دنبال حیوانی بدون سروصدا هستید که خانه‌تان را کثیف نکند؟ ماهی بگیرید! بااین‌حال بهتر است بدانید که طول عمر ماهی‌ها کوتاه است و اگر احساس وابستگی شدیدی دارید، بهتر است از نگهداری ماهی صرف‌نظر کنید.
درصورتی‌که می‌خواهید ماهی‌تان طول عمر بیشتری داشته باشد، یک آکواریوم برایش تهیه کنید. درواقع یکی از دلایل مرگ زودرس ماهی‌های قرمز، تنگ کوچکی است که باعث افسردگی آن‌ها می‌شود. همچنین دمای آب نیز اهمیت بسیاری در نگهداری از ماهی دارد.
جالب است بدانید که ماهی‌ها استرس می‌گیرند. توصیه می‌کنیم یک فیلتر هوا و پوشش‌های سنگی و گیاهی در آکواریوم قرار دهید تا بتوان به‌خوبی تنفس کند و در شرایطی که احساس استرس داشت در میان سنگ‌ها پنهان شود.
به‌منظور نگهداری از ماهی‌ها، باید آکواریوم را هرچند وقت یک‌بار تمیز کنید. این مسئله باعث حفظ سلامت ماهی‌تان می‌گردد. درواقع کمبود اکسیژن سلامت ماهی را به خطر می‌اندازد و یکی از نشانه‌های آن، تنفس ماهی روی سطح آب است.
حتماً آکواریوم را در جای مناسب و دور از دسترس کودکان خردسال یا حیوانات خانگی دیگر قرار دهید. همچنین به یاد داشته باشید که برخی از ماهی‌ها گوشت‌خوار هستند و ممکن است ماهی‌های دیگر را بخورند. در این صورت حتماً پیش از تهیه هرگونه ماهی درباره آن تحقیق بیشتری کنید.
ماهی‌ها نیز غذاهای خشک و مخصوص به خود را دارند. اما اگر می‌خواهید غذای تازه‌ای به این حیوان بی‌زبان و ساکت خانگی‌تان بدهید، توصیه می‌کنیم با دامپزشک مشورت کنید تا آسیبی به گوارش ماهی وارد نشود.

۴٫ نگهداری از خرگوش

نگهداری از خرگوش

خرگوش‌ها موجودات بسیار شیرینی هستند که به یک دوست خوب برایتان تبدیل می‌شوند. خرگوش‌ها نیاز به نوازش و توجه دارند و توصیه می‌کنیم به‌منظور پیشگیری از هرگونه مشکلی، او را به چکاپ منظم دامپزشک ببرید.
معمولاً خرگوش‌های خانگی نیاز به قفس دارند، اما قفس آن‌ها نباید به‌گونه‌ای باشد که در آن احساس ناامنی و ترس کنند. خرگوش‌ها هم مانند بسیاری از حیوانات دچار افسردگی می‌شوند و باید به این مسئله نیز توجه کنید.
غذای مناسب خرگوش، مواد غذایی فیبردار است و بهتر است همیشه یک ظرف آب در دسترس داشته باشد. درصورتی‌که می‌خواهید غذای تازه‌ای به این حیوان خانگی پراحساستان بدهید، حتماً با دامپزشک مشورت کنید تا دستگاه گوارشش دچار آسیب نشود.
خرگوش‌ها به‌مرور زمان بزرگ می‌شوند و نیاز به‌ فضای بزرگ‌تری دارند. خرگوش‌های مینیاتوری طول عمر کوتاهی دارند و بهتر است آن‌ها را تهیه نکنید تا مانع پرورش این‌گونه حیوانات در شرایط نامساعد شوید.
درصورتی‌که خرگوشتان به سن بلوغ رسید، حتماً با دامپزشک مشورت کنید تا کارهای موردنیاز نگهداری از آن را بهتر بدانید. اما پیش از هر چیز واکسن خرگوش را به‌موقع بزنید تا آسیبی به حیوان بامزه خانگی‌تان وارد نشود.

۵٫ نگهداری از پرنده

نگهداری از پرنده

پرنده‌های خانگی متفاوتی وجود دارد که رفتارهای متفاوتی دارند و بهتر است پیش از تهیه هرگونه پرنده‌، ابتدا به شرایط خود توجه کنید. برای مثال اگر به آرامش و سکوت نیاز دارید، سراغ پرنده‌های پرسروصدا نروید و اگر به پرنده‌های باهوش علاقه دارید، توصیه می‌کنیم حتماً درباره هر یک آن‌ها تحقیق کنید.
پرنده‌ها به قفس نیاز دارند که در آن غذا بخورند و بخوابند، اما بهتر است بدانید که تمام پرنده‌ها نیاز به آزادی و پرواز دارند، بنابراین حتماً باید ساعاتی در خانه به او اجازه پرواز یا راه رافتن بدهید. در غیر این صورت ممکن است پرنده‌تان افسرده شود و عمر کوتاهی داشته باشد.
غذای برخی از پرنده‌ها با یکدیگر متفاوت است. برای مثال کاسکو به غلات و میوه‌های تازه علاقه دارد و مرغ عشق به ارزن و تخم آفتابگردان توجه بیشتری نشان می‌دهد. البته ممکن است ذائقه پرنده‌ شما به‌مرورزمان تغییر کند، اما توصیه می‌کنیم غذاها به‌گونه‌ای باشد که به بدن پرنده‌تان آسیبی وارد نکند.
برخلاف تصور بسیاری، پرنده‌ها باهوش هستند و نیاز به بازی دارند. آن‌ها با توجه شما خوشحال می‌شوند و ممکن است با برخی از افراد احساس غریبی کنند و به زمان برای برقراری ارتباط نیاز دارند. اما پرنده‌ها بسیار مهربان هستند و به شما آرامش می‌دهند.

۶٫ نگهداری از خوکچه‌هندی و همستر

نگهداری از خوکچه‌هندی و همستر

خوکچه‌هندی و همستر موجودات بسیار بامزه‌ و سرگرم‌کننده‌ای هستند که در گروه حیوانات خانگی بی‌خطر قرار دارند. اما توصیه می‌کنیم این حیوانات کوچک را برای کودکان زیر ۵ سال تهیه نکنید، چراکه نیاز به مراقبت دارند.
بسیاری بر این باورند که خوکچه‌هندی و همستر باید جفت باشند یا دو ماده در کنار یکدیگر زندگی کنند. درواقع خوکچه‌هندی و همستر وابسته به همنوع خود هستند و به تشکیل خانواده نیز علاقه بسیاری دارند. توصیه می‌کنیم خوکچه‌هندی و همستر زیر ۱۰ هفته تهیه نکنید، چراکه سیستم ایمنی ضعیفی دارند.
خوکچه‌هندی و همستر به‌مرورزمان با انسان‌ها خو می‌گیرند و محیط زندگی‌شان باید همیشه تمیز باشد، چراکه این دو حیوان خانگی علاقه زیادی به غذا دارند و ممکن است هر چیزی را ببلعند. بنابراین توصیه می‌کنیم قفسی که برای این حیوان تهیه می‌کنید همیشه تمیز باشد و هرگز از خاک‌اره برای آن‌ها استفاده نکنید.
خوکچه‌هندی و همستر گیاهخوار هستند و باید غذاهای فیبردار مصرف کنند تا دستگاه گوارششان آسیب نبیند. همچنین همیشه سعی کنید یک ظرف آب تمیز در دسترس این حیوان بامزه خانگی قرار دهید تا تشنه نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

MicrosoftTeams-image (3)

جدیدترین مطالب مد و فشن را دنبال کنید!

© کلیه حقوق متعلق به سایت بانی‌مد می‌باشد