4 دی 1395
/
38,703 بازدید

انواع مدل کفش مردانه که آقایان باید بشناسند (معرفی ۱۴ مدل اصلی!)

فهرست مطالب

انواع مدل کفش مردانه وجود دارد که هر کدام در موقعیت‌ها و برای استایل‌های خاصی استفاده می‌شوند. بنابراین به منظور داشتن یک ظاهر شیک، شناختن انواع کفش مردانه و یادگیری کاربرد هر کدام ضروری بنظر می‌رسد. باید بدانید که اگر خواهان اوت فیتی شیک و مخصوص به خودتان هستید، خرید کفش مردانه و ساعت با کیفیت بسیار مهم است. استفاده از انواع مدل کفش مردانه متناسب با سبک‌تان، علاوه بر زیبایی ظاهر، در اعتماد به نفس شما نیز تاثیر به‌سزایی دارد.

با شناخت اصلی‌ترین انواع مدل کفش مردانه، می‌توانید خرید درستی داشته باشید و یکبار برای همیشه از سردرگمی اینکه «کدام کفش مردانه مناسب کدام استایل است؟» رها شوید. خب! آماده‌اید؟ بزن بریم!

انواع مدل کفش مردانه
انواع مدل کفش مردانه

دسته بندی انواع مدل کفش مردانه

انواع مدل کفش مردانه به ۳ گروه تقسیم می‌شود. در واقع اگر می‌خواهید کفش مناسبی برای خودتان تهیه کنید، حتماً باید ابتدا به نوع استایل خود توجه کنید. دسته بندی مدل‌های کفش مردانه به صورت زیر است:

  1. کفش مردانه رسمی: این نوع کفش‌ها مناسب استایل کلاسیک، بیزینس و رسمی هستند و در مجالس بسیار مهم مانند مجلس عروسی، قرارهای کاری مهم و… استفاده می‌شوند.
  2. کفش مردانه کژوال یا نیمه‌رسمی: این مدل کفش‌ها برای استایل اسمارت کژوال و کژوال مناسب هستند. اگر خواهان فعالیت‌های روزمره، قرارهای دوستانه، رفتن به کافه و… هستند، از انواع مدل کفش مردانه این دسته بهره بگیرید.
  3. کفش مردانه اسپرت (یا ورزشی): این مدل کفش‌ها در فعالیت‌های روزمره و ورزش و برای استایل کژوال و استایل اسپرت کاربرد دارند.
انواع کفش مردانه متناسب با استایل
انواع مدل کفش مردانه متناسب با استایل

معرفی انواع مدل کفش مردانه

انواع مدل کفش مردانه دارای ۱۴ مدل اصلی است که در این بخش به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت:

۱۴ مدل کفش مردانه

انواع مدل‌ها کفش مردانه عبارتند از:

مدل کفش مردانه آکسفورد (Oxford)

یکی از مدل‌های کفش مردانه کلاسیک آکسفورد بوده که در میان آقایان به شدت پرطرفدار است. این مدل کفش مردانه در ابتدا توسط مردمان اسکاتلند و ایرلند پوشیده می‌شد، اما بعدا در سراسر جهان گسترش پیدا کرد.

جالب است بدانید که نام این نوع کفش مردانه به زمانی باز می‌گردد که دانشجویان سرکش دانشگاه آکسفورد به جای پوشیدن کفش ساق‌بلند، این مدل کفش مردانه را به پا می‌کردند، با گذشت زمان، این کفش به نام کفش آکسفورد شناخته شد و هویت تازه‌ای پیدا کرد.

آکسفورد یک کفش رسمی مردانه است که باید در کمد لباس هر مردی وجود داشته باشد. این مدل کفش، بندهای ساده و نازکی دارد و پاشنه آن نسبتا کوتاه است. مدل کفش مردانه آکسفورد، بهترین انتخاب برای ست کردن با کت و شلوار و موقعیت‌های رسمی است.

رنگ مشکی و قهوه‌ای از محبوب‌ترین رنگ‌های کفش آکسفورد هستند. معمولاً کفش آکسفورد مشکی را به همراه کت و شلوار مشکی و جوراب مردانه مشکی به پا می‌کنند و کفش آکسفورد قهوه‌ای را با کت و شلوار به رنگ‌های دیگر ست می‌کنند.

آکسفورد، مدل کفش محبوب استایل کلاسیک و رسمی
آکسفورد، کفش محبوب استایل کلاسیک و رسمی

مدل کفش مردانه بروگ (Brouge)

کفش بروگ، در رده کفش آکسفورد قرار دارد. جالب است بدانید که بروگ را می‌توانید هم در استایل کلاسیک و رسمی و هم در استایل نیمه رسمی(اسمارت کژوال) استفاده کنید. این به آن معناست که مدل کفش مردانه «بروگ» هم با کت و شلوار ست می‌شود و هم با شلوار جین تیره و کتان!

اما این نوع کفش مردانه، برای خودش داستانی دارد! نام بروگ از کلمه brouguing می‌آید و به معنی تزیینات کفش با سوزن های بزرگ و .. است. می‌دانیم که ایرلند سرزمین باران‌خیزی است. در گذشته هنگامی که آقایان لباس رسمی به تن می‌کردند و زیر باران می‌ماندند، آب در کفش‌هایشان جمع می‌شد، از این رو سوراخ‌هایی روی این مدل کفش مردانه اضافه کردند تا آب به سادگی از کفش خارج شود! البته امروزه اکثرا سوراخ‌های کفش بروگ حالت تزئینی دارد.

کفش بروگ با نام Wingtips یا Brogue شناخته می‌شود. کلمه Wingtips که به معنای سر بال است، از طرح روی کفش الهام گرفته شده و به نظر می‌رسد که پرنده‌ای بال خود را روی کفش باز کرده است. در فارسی نیز از این کفش، با نام کفش مردانه مجلسی «بالچه‌دار» یاد می‌شود که کمتر کسی آن را می‌داند.

انواع مدل کفش مردانه
کفش بروگ، مناسب استایل رسمی و اسمارت کژوال!

مدل کفش مردانه دربی (Derby)

مانند آکسفورد، کفش‌های دربی از متدوال‌ترین انواع مدل کفش مردانه هستند. تفاوت کفش دربی با آکسفورد، در این است که طرح آن در قسمت بندها پوششی جدا دارد که اگر به مدل آکسفورد دقت کنید، اینطور نیست. در آکسفورد سیستم بند کفش بسته بوده، در حالیکه کفش دربی این سیستم را باز طراحی کرده است.

این نوع کفش‌ها در آمریکا «بلاچر» نامیده می‌شوند، اما در انگلستان به آن‌ها «دربی» می‌گوییم. البته با دو نام دیگر هم شناخته می‌شوند که شهرت چندانی ندارند؛ گیبسون و لورن.

انواع کفش دربی شامل؛ دربی ساده، دربی وینگ تیپ یا بروگ، دربی کلاهک پنجه و وایت باک و دربی آپرون تو است. بیس و الگوی تمامی این مدل‌ها یکسان بوده، اما تفاوت آن‌ها در جزییات است که هر کدام را برای استایلی متناسب می‌کند.

این مدل کفش مردانه، مناسب بسیاری از موقعیت‌های رسمی است و به راحتی با هر کت و شلواری ست می‌شود. در استایل رسمی با کفش دربی، می‌توانید از شلوار پارچه‌ای سورمه‌ای استفاده کنید. بهترین رنگ و جنس کفش مردانه دربی در این استایل، دربی چرم مشکی یا قهوه‌ای می‌باشد.

البته جنس این کفش می‌تواند متفاوت باشد. مثلا اگر برای خرید کفش دربی مردانه با جنس جیر اقدام کنید، می‌توانید آن را در استایل اسمارت کژوال استفاده نمایید. زیرا کفش جیر، حالتی رسمی کمتری نسبت به جنس چرم آن دارد.

انواع مدل کفش مردانه
دربی از انواع مدل کفش مردانه

مدل کفش مردانه مانک استرپ (Monk-strap)

این مدل کفش مردانه، بسیار شیک و خاص است و تنها عده‌ای محدود آن را می‌پسندند. لایه اضافی روی کفش و یک یا دو بندی که بسته می‌شود، طراحی آن را متمایز ساخته است. این مدل کفش را از محل کار تا مهمانی‌های شبانه می‌توانید به پا کنید. آقایان خاص پسندی که به دنبال کفش‌های رسمی با طراحی پیچیده‌تر از آکسفورد و دربی هستند، می‌توانند برای خرید این مدل کفش مردانه اقدام کنند.

انواع مدل کفش مردانه
کفش مانک استرپ، مانسب خاص پسندان

کفش مردانه لوفر (Loafer)

لوفر یا کالج یک مدل کفش مردانه راحت، بدون بند و سبک است. این نوع کفش مناسب استایل اسمارت کژوال می‌باشد، با اینحال می‌توان آن را کت و شلوارهای نیمه رسمی نیز ست کرد. بنابراین اگر استایل شما چیزی بین کژوال و رسمی است، می‌توانید برای خرید کفش مردانه کالج اقدام کنید.

اگر خواهان خاص بودن هستید، می‌توانید از کفش لوفر مردانه مخمل استفاده کنید(البته بستگی به سلیقه‌تان دارد.) این کفش مناسب آقایانی است که می‌خواهند در محل کار، دانشگاه یا یک قرار دوستانه، کفش شیک و راحتی را به پا کنند. به دلیل راحتی که کفش کالج مردانه به همراه دارد، به عنوان یکی از انواع مدل کفش‌ مردانه بسیار محبوب شناخته شده است.

معمولاً این نوع کفش را بدون جوراب مردانه به پا می‌کنند، اما در صورتیکه می‌خواهید جوراب بپوشید، توصیه می‌کنیم هر رنگی به غیر از مشکی را انتخاب کنید تا ظاهر اسمارت کژوال حفظ شود. می‌توانید از جوراب‌های ساق‌دار و یا جوراب‌ مخصوص کفش کالج که دارای کفی و رویه باز است، بهره بگیرید.

نکته‌ای بسیار مهم در مورد ست کردن کفش لوفر این است که هرگز این مدل کفش مردانه را به همراه کت و شلوار مجلسی ست نکنید. به‌خصوص اگر طرفدار شلوار مردانه تنگ هستید!

مدل شلوار مناسب برای کفش لوفر، در درجه اول تابع اندام شماست. اما بطورکلی اگر می‌خواهید از شلوار جین استفاده کنید، مدل راسته، بهترین انتخاب در کنار لوفر است. شلوارهای کتان و چینو نیز در ترکیب با کفش لوفر، استایل اسمارت کژوال عالی می‌سازند. اگر شلوارتان خیلی بلند نباشد، بهتر است تا زیبایی لوفر دیده شود. اگر قد کوتاه هستید، از پوشیدن شلوار اسکینی با لوفر خودداری کنید.

لوفر از انواع مدل کفش مردانه پرطرفدار
مدل کفش لوفر با کت و شلوار مجلسی ست نکنید

مدل کفش موکاسین

جالب است بدانید که کفش موکاسین (moccasins) نیز در دسته بندی لوفر جای دارد. با این تفاوت که این مدل کفش برای موقعیت‌های کژوال مناسب است. جنس چرم آن معمولا نرم‌تر است و نسبت به لوفرها ظاهر کژوال‌تری دارد. بنابراین اگر به استایل کژوال علاقه دارید، خرید این مدل کفش مردانه کژوال moccasins را به شما توصیه می‌کنیم.

انواع مدل کفش مردانه
موکاسین برای استایل کژوال مناسب است

 

مدل کفش مردانه قایقی (boat)

کفش مردانه قایقی که در ایران، به اشتباه کفش کالج نامیده می‌شود، یک مدل کفش راحت است که می‌توانید از آن در موقعیت‌های روزمره استفاده کنید. بنابراین اگر به استایل کژوال علاقه دارید، کفش قایقی با تمام ویژگی‌هایی که دارد(راحتی، زیبایی، با دوام و کاربردی بودن) تمام نیاز شما برطرف می‌کند.

آیا می‌دانید قصه این مدل کفش مردانه چیست؟! بله همانطور که از اسمش مشخص است؛ کفش قایقی را به دلیل راحتی و سبکی در قایق به پا می‌کردند!

معمولاً جنس این مدل کفش کژوال مردانه از چرم، جیر یا نبوک است و شما می‌توانید با توجه به سلیقه خود آن را تهیه کنید. از دیگر مزیت‌های کفش مردانه قایقی، تنوع رنگ بوده و برخلاف بسیاری از کفش‌های مردانه، در رنگ مشکی و قهوه‌ای خلاصه نشده است.

انواع مدل کفش مردانه
انواع مدل کفش مردانه

 

  کفش کتانی مردانه (Sneakers)

کفش کتانی مردانه که به نام Sneakers شناخته می‌شود، در گروه کفش‌های اسپرت قرار دارد، با این تفاوت که شما می‌توانید این مدل کفش اسپرت مردانه را در پیاده‌روی و گردش، مدرسه، محل کار (شغل‌های رسمی شامل نمی‌شوند)، دانشگاه، سفر یا قرارهای دوستانه به پا کنید.

اما چرا به کفش کتانی، اسنیکرز می‌گوییم؟ یک لحظه تصور کنید یک فرد با کفش مجلسی در راه رفتن است! مسلما در ذهن شما صدای کفش‌های مجلسی که تق‌تق یا غژغژ می‌کنند، پیچیده شد، اینطور نیست؟! کفش کتانی به دلیل کفی نرم و بی‌صدایش(که مانند حرکت مار بی‌صداست) معروف به اسنیکرز شده است.

این مدل کفش مردانه با استایل کژوال و شلوار جین مردانه بسیار متناسب است. در گذشته پوشیدن کفش اسنیکرز به همراه شلوار پارچه‌ای مردانه نامتناسب به نظر می‌رسید. اما در سال‌های اخیر، بسیاری از برندهای مشهور و استایلیست‌ها، قوانین نانوشته مد و فشن را برهم زدند و استایل متفاوتی همراه با کفش کتانی و شلوار کتان مردانه ارائه دادند که این استایل حتی جذاب‌تر از شلوار جین است!

در این صورت هیچ قانون خاصی برای پوشیدن کفش کتانی مردانه وجود ندارد! شما می‌توانید همچون کفش‌تان، استایل راحت و جذاب خودتان را داشته باشید و هر مدل شلوار یا پیراهن مردانه‌ را با این مدل کفش اسپرت مردانه ست کنید.

کتانی از راحت ترین انواع مدل کفش مردانه
کتانی از راحت ترین انواع مدل کفش مردانه

 

مدل کفش ورزشی مردانه(Trainers)

کفش ترینر مردانه یا کفش ورزشی، در گروه کفش اسپرت مدرن قرار دارد و به دلیل دارا بودن کفی ابری یا فوم نرم، بسیار سبک است و موجب حرکات آسان پا می‌شود. اما تفاوت اصلی که کفش ورزشی مردانه با کفش اسنیکرز دارد، کاربرد بالای آن است.

باید بگوییم که کفش رشته‌های ورزشی مختلف است و در صورتیکه می‌خواهید به‌طور تخصصی در یک رشته ورزشی فعالیت نمایید، باید کفش مخصوص به آن رشته ورزشی را تهیه کنید، چرا که هر مدل کفش ورزشی مردانه، ساختار منحصربه‌فردی دارد که به شما در انجام فعالیت‌های ورزشی کمک می‌کند.

برای مثال کفش بسکتبال به گونه‌ای طراحی شده که سرعت عمل بازیکنان را بالا می‌برد. کفِ کفش فوتبال به نوعی است که در حرکت پاها و دویدن راحت‌تر عمل کنید. از این جهت بهتر است بدانید که کفش کتانی مناسب ورزش‌های تخصصی نیست و تنها در فعالیت‌های روزمره یا پیاده‌روی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در صورتی که به ورزش‌هایی همچون بدن‌سازی، دو، پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری علاقه دارید، کفش ورزشی ترینر تمام نیازهای شما را فراهم می‌کند. این کفش به دلیل ساختار مدرن و وزن سبکی که دارد، همراه خوبی در باشگاه و تمرینات ورزشی خواهد بود.

هر کفشی که در بازار به فروش می‌رسد، کیفیت و استاندارد لازم را برای محافظت از کمر، پا و زانوهای شما را ندارد. در این صورت توصیه می‌کنیم حتماً پیش از خرید کفش ورزشی مردانه به کیفیت و حتی برند معتبر آن توجه کنید، چرا که سلامتی شما اهمیت بیشتری دارد.

کفش اسپرت مردانه
کفش اسپرت، مناسب استایل کژوال و اسپرت

کانورس یا ال استار

هر چند می‌توان کانورس را جز کفش‌های کتانی به حساب آورد، باید بگوییم که امسال سال کانورس است. این کمپانی محبوب وارد صد و پنجمین سال فعالیتش می‌شود! از اینرو بخش جداگانه‌ای را به این مدل کفش زنانه و مردانه اختصاص دادیم.  کمتر برندی را می‌توانید بیابید که با این سابقه همچنان در صدر نتایج جست و جو باقی مانده باشد. از ابتدای تولید کانورس تا به امروز، این کفش با اندک تغییری به کار خود ادامه می‌دهد.

شاید تا مدتی پیش، کانورس کفش مناسبی برای استایل کژوال و اسپرت به نظر می‌آمد، اما حالا با کمی خلاقیت و ریسک پذیری در دنیای مد، از این مدل کفش پرطرفدار، در استایل‌های متفاوت استفاده می‌شود. به عنوان نمونه می‌توان به لباس وایکین فینکس در فیلم سینمای C’mon C’mon اشاره کرد. همین استایل باعث شد تا دوباره کانورس به یکی از کفش‌های محبوب و ترند تبدیل شود. تنوع رنگی کانورس بسیار زیاد است و اگر دوست داشته باشید می‌توانید از مدل ساق دار آن نیز استفاده کنید.

انواع مدل کفش مردانه
کفش کانورس در بسیاری از سبک‌ها و اوت فیت‌ها کاربرد دارد

بوت چلسی(Chelsea)

بوت مردانه که به عنوان کفش زمستانی شناخته می‌شود، از پاهای شما در برابر سرما محافظت می‌کند و باعث حرکت آسان در برف و باران می‌شود. در واقع دلیل ساخت و تولید بوت مردانه، جنگ‌‌ها بودند! چرا که سربازان باید در هر شرایط و آب و هوایی آماده حرکت می‌شدند. اما بوت، تنها به عنوان یک لباس نظامی باقی نماند و جای خود را در  صنعت مد و فشن مردانه باز کرد.

ساختار این مدل کفش‌ باید به گونه‌ای طراحی می‌شد که همراه همیشگی آقایان باشد، از این رو طراحان، چرم یا پوست حیوانات را برای تولید بوت و چکمه مردانه انتخاب کردند. اما این روزها تنوع مدل بوت مردانه بسیار زیاد است و شما می‌توانید با توجه به سلیقه خود آن را تهیه نمایید.

بوت مردانه چلسی (Chelsea) محبوبیت خود را مدیون ستاره‌های موسیقی راک انگلیسی است. این مدل بوت‌های انگلیسی را از بهترین چرم‌ها می‌ساختند، به همین دلیل قیمت بالایی داشتند. اما مهم‌ترین نکته‌ای که بسیاری از استایلیست‌ها و برندها به آن توجه می‌کنند، این است که بهترین گزینه برای ست شدن با بوت مجلسی مردانه چلسی، کت مردانه است. چرا که بوت چلسی، ظاهری رسمی دارد.

البته باید بگوییم که بوت‌های چلسی یکی از گزینه‌هایی هستند که در زمستان، در هر موقعیتی و با هر سبکی از رسمی‌ترین تا کژوال‌ترین حالت قابل ست شدن هستند. جلوی این مدل کفش مردانه، گرد و بدون بند بوده و دقیقا به همین دلیل بسیار راحت است.

انواع مدل کفش مردانه زمستانی
بوت چلسی آیتمی محبوب برای استایل مردانه زمستانی

بوت اسپرت مردانه کامبت (Combat)

برخلاف بوت چلسی، اندازه این مدل کفش مردانه، بالاتر از مچ قرار می‌گیرد و بنددار است. طراحی این مدل بوت مردانه بسیار ظریف بوده و رنگ چرم سیاه و سفید و قهوه‌ای آن بسیار جذاب است. این مدل کفش مردانه مناسب استایل کژوال می‌باشد و می‌توانید برای قرارهای عصرگاهی و آخر هفته‌های شیک از آن استفاده کنید.

مدل بوت مردانه کامبت، از مدل چکمه نظامی الهام گرفته شده و یکی از بوت‌های مورد علاقه آقایان جوان است که همراه با شلوار جین مردانه، ظاهری چشمگیر پیدا می‌کند.

بوت بالچه‌دار (Wingtips) هم نوعی دیگر از بوت بوده که از مدل کفش مجلسی مردانه آکسفورد و بروگ الهام گرفته شده است، با این تفاوت که ساق بلندتری دارد. این مدل بوت مردانه یکی از کفش‌های مورد علاقه هالیوودی‌هاست و در استایل کژوال یا اسمارت کژوال ظاهری جذابی به شما خواهد داد.

ناگفته نماند که کفش کوهنوردی (Hiking) نیز در گروه بوت مردانه قرار دارد، چرا که شامل ساق نیمه بلندی است که از مچ پا، هنگام بالا رفتن از کوه محافظت می‌کند. کفش کوهنوردی مردانه ساختار خاصی دارد و از چند لایه تشکیل شده است تا حرکت پاها را ساده‌تر کند.

بوت کامبت گزینه‌ای مناسب برای زمستان
انواع مدل کفش مزدانه زمستانی

بوت مردانه چوکا (chukka)

چوکا اندازه نسبتا کوتاهی دارد. طراحی این مدل کفش مردانه به گونه‌ای است می‌توان آن را در استایل کژوال و اسمارت کژوال استفاده کرد. حالت سنتی آن را چرم و رایح‌ترین جنس آن جیر است که ظاهر راحت‌تری به شما می‌بخشد.

عکس انواع کفش مردانه
انواع کفش مردانه برای زمستان

 

صندل مردانه

گروه آخر انواع مدل کفش مردانه، صندل مردانه است. این مدل کفش مردانه، تاریخچه‌ای ۱۰،۰۰۰ هزار ساله دارد! یونانیان و رومی‌های باستان صندل مردانه و زنانه را به مردمان دنیا ارائه دادند تا از پاها محافظت کنند.

نخستین صندل‌ها را از پوست حیواناتی همچون گاو، میش و بز می‌ساختند که بعدها تبدیل به صندل چرم مردانه مدرن شد. با این حال این روزها جنس صندل مردانه تنوع بسیاری دارد و روی قیمت صندل مردانه نیز تأثیر می‌گذارد.

اما کیفیت صندل چرم مردانه از سایر جنس‌ها بیشتر است و طول عمر بالاتری نیز دارد. از اینرو اگر برای تابستان کفش خنک و راحتی می‌خواهید تهیه کنید، خرید صندل مردانه را در اولویت خود قرار دهید تا قدم‌های راحت‌تری بردارید. صندل‌ها مناسب موقعیت‌های رسمی نیستند.

مدل کفش مردانه تابستانی
مدل کفش مردانه تابستانی

 

کلام آخر

در این مطلب به بررسی انواع مدل کفش مردانه پرداختیم. حالا شما به راحتی می‌توانید مدل کفش مناسب استایل خود را بدون هیچ سردرگمی انتخاب کنید و برای خرید کفش مردانه اقدام نمایید. راستی شما کدام مدل کفش را می‌پسندید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shape

پربازدیدترین مطالب

مطالب تصادفی

۶ سال است که با شماییم

تا همین یک دهۀ گذشته برای کسی باورپذیر نبود که فردی از گوشی همراهش (یا پشت رایانه‌اش) از کیلومتر‌ها آن‌ سو

انواع مدل کفش مردانه + راهنمای خرید کفش مردانه
4 دی 1395
/
38,703 بازدید

انواع مدل کفش مردانه که آقایان باید بشناسند (معرفی ۱۴ مدل اصلی!)

فهرست مطالب

انواع مدل کفش مردانه وجود دارد که هر کدام در موقعیت‌ها و برای استایل‌های خاصی استفاده می‌شوند. بنابراین به منظور داشتن یک ظاهر شیک، شناختن انواع کفش مردانه و یادگیری کاربرد هر کدام ضروری بنظر می‌رسد. باید بدانید که اگر خواهان اوت فیتی شیک و مخصوص به خودتان هستید، خرید کفش مردانه و ساعت با کیفیت بسیار مهم است. استفاده از انواع مدل کفش مردانه متناسب با سبک‌تان، علاوه بر زیبایی ظاهر، در اعتماد به نفس شما نیز تاثیر به‌سزایی دارد.

با شناخت اصلی‌ترین انواع مدل کفش مردانه، می‌توانید خرید درستی داشته باشید و یکبار برای همیشه از سردرگمی اینکه «کدام کفش مردانه مناسب کدام استایل است؟» رها شوید. خب! آماده‌اید؟ بزن بریم!

انواع مدل کفش مردانه
انواع مدل کفش مردانه

دسته بندی انواع مدل کفش مردانه

انواع مدل کفش مردانه به ۳ گروه تقسیم می‌شود. در واقع اگر می‌خواهید کفش مناسبی برای خودتان تهیه کنید، حتماً باید ابتدا به نوع استایل خود توجه کنید. دسته بندی مدل‌های کفش مردانه به صورت زیر است:

  1. کفش مردانه رسمی: این نوع کفش‌ها مناسب استایل کلاسیک، بیزینس و رسمی هستند و در مجالس بسیار مهم مانند مجلس عروسی، قرارهای کاری مهم و… استفاده می‌شوند.
  2. کفش مردانه کژوال یا نیمه‌رسمی: این مدل کفش‌ها برای استایل اسمارت کژوال و کژوال مناسب هستند. اگر خواهان فعالیت‌های روزمره، قرارهای دوستانه، رفتن به کافه و… هستند، از انواع مدل کفش مردانه این دسته بهره بگیرید.
  3. کفش مردانه اسپرت (یا ورزشی): این مدل کفش‌ها در فعالیت‌های روزمره و ورزش و برای استایل کژوال و استایل اسپرت کاربرد دارند.
انواع کفش مردانه متناسب با استایل
انواع مدل کفش مردانه متناسب با استایل

معرفی انواع مدل کفش مردانه

انواع مدل کفش مردانه دارای ۱۴ مدل اصلی است که در این بخش به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت:

۱۴ مدل کفش مردانه

انواع مدل‌ها کفش مردانه عبارتند از:

مدل کفش مردانه آکسفورد (Oxford)

یکی از مدل‌های کفش مردانه کلاسیک آکسفورد بوده که در میان آقایان به شدت پرطرفدار است. این مدل کفش مردانه در ابتدا توسط مردمان اسکاتلند و ایرلند پوشیده می‌شد، اما بعدا در سراسر جهان گسترش پیدا کرد.

جالب است بدانید که نام این نوع کفش مردانه به زمانی باز می‌گردد که دانشجویان سرکش دانشگاه آکسفورد به جای پوشیدن کفش ساق‌بلند، این مدل کفش مردانه را به پا می‌کردند، با گذشت زمان، این کفش به نام کفش آکسفورد شناخته شد و هویت تازه‌ای پیدا کرد.

آکسفورد یک کفش رسمی مردانه است که باید در کمد لباس هر مردی وجود داشته باشد. این مدل کفش، بندهای ساده و نازکی دارد و پاشنه آن نسبتا کوتاه است. مدل کفش مردانه آکسفورد، بهترین انتخاب برای ست کردن با کت و شلوار و موقعیت‌های رسمی است.

رنگ مشکی و قهوه‌ای از محبوب‌ترین رنگ‌های کفش آکسفورد هستند. معمولاً کفش آکسفورد مشکی را به همراه کت و شلوار مشکی و جوراب مردانه مشکی به پا می‌کنند و کفش آکسفورد قهوه‌ای را با کت و شلوار به رنگ‌های دیگر ست می‌کنند.

آکسفورد، مدل کفش محبوب استایل کلاسیک و رسمی
آکسفورد، کفش محبوب استایل کلاسیک و رسمی

مدل کفش مردانه بروگ (Brouge)

کفش بروگ، در رده کفش آکسفورد قرار دارد. جالب است بدانید که بروگ را می‌توانید هم در استایل کلاسیک و رسمی و هم در استایل نیمه رسمی(اسمارت کژوال) استفاده کنید. این به آن معناست که مدل کفش مردانه «بروگ» هم با کت و شلوار ست می‌شود و هم با شلوار جین تیره و کتان!

اما این نوع کفش مردانه، برای خودش داستانی دارد! نام بروگ از کلمه brouguing می‌آید و به معنی تزیینات کفش با سوزن های بزرگ و .. است. می‌دانیم که ایرلند سرزمین باران‌خیزی است. در گذشته هنگامی که آقایان لباس رسمی به تن می‌کردند و زیر باران می‌ماندند، آب در کفش‌هایشان جمع می‌شد، از این رو سوراخ‌هایی روی این مدل کفش مردانه اضافه کردند تا آب به سادگی از کفش خارج شود! البته امروزه اکثرا سوراخ‌های کفش بروگ حالت تزئینی دارد.

کفش بروگ با نام Wingtips یا Brogue شناخته می‌شود. کلمه Wingtips که به معنای سر بال است، از طرح روی کفش الهام گرفته شده و به نظر می‌رسد که پرنده‌ای بال خود را روی کفش باز کرده است. در فارسی نیز از این کفش، با نام کفش مردانه مجلسی «بالچه‌دار» یاد می‌شود که کمتر کسی آن را می‌داند.

انواع مدل کفش مردانه
کفش بروگ، مناسب استایل رسمی و اسمارت کژوال!

مدل کفش مردانه دربی (Derby)

مانند آکسفورد، کفش‌های دربی از متدوال‌ترین انواع مدل کفش مردانه هستند. تفاوت کفش دربی با آکسفورد، در این است که طرح آن در قسمت بندها پوششی جدا دارد که اگر به مدل آکسفورد دقت کنید، اینطور نیست. در آکسفورد سیستم بند کفش بسته بوده، در حالیکه کفش دربی این سیستم را باز طراحی کرده است.

این نوع کفش‌ها در آمریکا «بلاچر» نامیده می‌شوند، اما در انگلستان به آن‌ها «دربی» می‌گوییم. البته با دو نام دیگر هم شناخته می‌شوند که شهرت چندانی ندارند؛ گیبسون و لورن.

انواع کفش دربی شامل؛ دربی ساده، دربی وینگ تیپ یا بروگ، دربی کلاهک پنجه و وایت باک و دربی آپرون تو است. بیس و الگوی تمامی این مدل‌ها یکسان بوده، اما تفاوت آن‌ها در جزییات است که هر کدام را برای استایلی متناسب می‌کند.

این مدل کفش مردانه، مناسب بسیاری از موقعیت‌های رسمی است و به راحتی با هر کت و شلواری ست می‌شود. در استایل رسمی با کفش دربی، می‌توانید از شلوار پارچه‌ای سورمه‌ای استفاده کنید. بهترین رنگ و جنس کفش مردانه دربی در این استایل، دربی چرم مشکی یا قهوه‌ای می‌باشد.

البته جنس این کفش می‌تواند متفاوت باشد. مثلا اگر برای خرید کفش دربی مردانه با جنس جیر اقدام کنید، می‌توانید آن را در استایل اسمارت کژوال استفاده نمایید. زیرا کفش جیر، حالتی رسمی کمتری نسبت به جنس چرم آن دارد.

انواع مدل کفش مردانه
دربی از انواع مدل کفش مردانه

مدل کفش مردانه مانک استرپ (Monk-strap)

این مدل کفش مردانه، بسیار شیک و خاص است و تنها عده‌ای محدود آن را می‌پسندند. لایه اضافی روی کفش و یک یا دو بندی که بسته می‌شود، طراحی آن را متمایز ساخته است. این مدل کفش را از محل کار تا مهمانی‌های شبانه می‌توانید به پا کنید. آقایان خاص پسندی که به دنبال کفش‌های رسمی با طراحی پیچیده‌تر از آکسفورد و دربی هستند، می‌توانند برای خرید این مدل کفش مردانه اقدام کنند.

انواع مدل کفش مردانه
کفش مانک استرپ، مانسب خاص پسندان

کفش مردانه لوفر (Loafer)

لوفر یا کالج یک مدل کفش مردانه راحت، بدون بند و سبک است. این نوع کفش مناسب استایل اسمارت کژوال می‌باشد، با اینحال می‌توان آن را کت و شلوارهای نیمه رسمی نیز ست کرد. بنابراین اگر استایل شما چیزی بین کژوال و رسمی است، می‌توانید برای خرید کفش مردانه کالج اقدام کنید.

اگر خواهان خاص بودن هستید، می‌توانید از کفش لوفر مردانه مخمل استفاده کنید(البته بستگی به سلیقه‌تان دارد.) این کفش مناسب آقایانی است که می‌خواهند در محل کار، دانشگاه یا یک قرار دوستانه، کفش شیک و راحتی را به پا کنند. به دلیل راحتی که کفش کالج مردانه به همراه دارد، به عنوان یکی از انواع مدل کفش‌ مردانه بسیار محبوب شناخته شده است.

معمولاً این نوع کفش را بدون جوراب مردانه به پا می‌کنند، اما در صورتیکه می‌خواهید جوراب بپوشید، توصیه می‌کنیم هر رنگی به غیر از مشکی را انتخاب کنید تا ظاهر اسمارت کژوال حفظ شود. می‌توانید از جوراب‌های ساق‌دار و یا جوراب‌ مخصوص کفش کالج که دارای کفی و رویه باز است، بهره بگیرید.

نکته‌ای بسیار مهم در مورد ست کردن کفش لوفر این است که هرگز این مدل کفش مردانه را به همراه کت و شلوار مجلسی ست نکنید. به‌خصوص اگر طرفدار شلوار مردانه تنگ هستید!

مدل شلوار مناسب برای کفش لوفر، در درجه اول تابع اندام شماست. اما بطورکلی اگر می‌خواهید از شلوار جین استفاده کنید، مدل راسته، بهترین انتخاب در کنار لوفر است. شلوارهای کتان و چینو نیز در ترکیب با کفش لوفر، استایل اسمارت کژوال عالی می‌سازند. اگر شلوارتان خیلی بلند نباشد، بهتر است تا زیبایی لوفر دیده شود. اگر قد کوتاه هستید، از پوشیدن شلوار اسکینی با لوفر خودداری کنید.

لوفر از انواع مدل کفش مردانه پرطرفدار
مدل کفش لوفر با کت و شلوار مجلسی ست نکنید

مدل کفش موکاسین

جالب است بدانید که کفش موکاسین (moccasins) نیز در دسته بندی لوفر جای دارد. با این تفاوت که این مدل کفش برای موقعیت‌های کژوال مناسب است. جنس چرم آن معمولا نرم‌تر است و نسبت به لوفرها ظاهر کژوال‌تری دارد. بنابراین اگر به استایل کژوال علاقه دارید، خرید این مدل کفش مردانه کژوال moccasins را به شما توصیه می‌کنیم.

انواع مدل کفش مردانه
موکاسین برای استایل کژوال مناسب است

 

مدل کفش مردانه قایقی (boat)

کفش مردانه قایقی که در ایران، به اشتباه کفش کالج نامیده می‌شود، یک مدل کفش راحت است که می‌توانید از آن در موقعیت‌های روزمره استفاده کنید. بنابراین اگر به استایل کژوال علاقه دارید، کفش قایقی با تمام ویژگی‌هایی که دارد(راحتی، زیبایی، با دوام و کاربردی بودن) تمام نیاز شما برطرف می‌کند.

آیا می‌دانید قصه این مدل کفش مردانه چیست؟! بله همانطور که از اسمش مشخص است؛ کفش قایقی را به دلیل راحتی و سبکی در قایق به پا می‌کردند!

معمولاً جنس این مدل کفش کژوال مردانه از چرم، جیر یا نبوک است و شما می‌توانید با توجه به سلیقه خود آن را تهیه کنید. از دیگر مزیت‌های کفش مردانه قایقی، تنوع رنگ بوده و برخلاف بسیاری از کفش‌های مردانه، در رنگ مشکی و قهوه‌ای خلاصه نشده است.

انواع مدل کفش مردانه
انواع مدل کفش مردانه

 

  کفش کتانی مردانه (Sneakers)

کفش کتانی مردانه که به نام Sneakers شناخته می‌شود، در گروه کفش‌های اسپرت قرار دارد، با این تفاوت که شما می‌توانید این مدل کفش اسپرت مردانه را در پیاده‌روی و گردش، مدرسه، محل کار (شغل‌های رسمی شامل نمی‌شوند)، دانشگاه، سفر یا قرارهای دوستانه به پا کنید.

اما چرا به کفش کتانی، اسنیکرز می‌گوییم؟ یک لحظه تصور کنید یک فرد با کفش مجلسی در راه رفتن است! مسلما در ذهن شما صدای کفش‌های مجلسی که تق‌تق یا غژغژ می‌کنند، پیچیده شد، اینطور نیست؟! کفش کتانی به دلیل کفی نرم و بی‌صدایش(که مانند حرکت مار بی‌صداست) معروف به اسنیکرز شده است.

این مدل کفش مردانه با استایل کژوال و شلوار جین مردانه بسیار متناسب است. در گذشته پوشیدن کفش اسنیکرز به همراه شلوار پارچه‌ای مردانه نامتناسب به نظر می‌رسید. اما در سال‌های اخیر، بسیاری از برندهای مشهور و استایلیست‌ها، قوانین نانوشته مد و فشن را برهم زدند و استایل متفاوتی همراه با کفش کتانی و شلوار کتان مردانه ارائه دادند که این استایل حتی جذاب‌تر از شلوار جین است!

در این صورت هیچ قانون خاصی برای پوشیدن کفش کتانی مردانه وجود ندارد! شما می‌توانید همچون کفش‌تان، استایل راحت و جذاب خودتان را داشته باشید و هر مدل شلوار یا پیراهن مردانه‌ را با این مدل کفش اسپرت مردانه ست کنید.

کتانی از راحت ترین انواع مدل کفش مردانه
کتانی از راحت ترین انواع مدل کفش مردانه

 

مدل کفش ورزشی مردانه(Trainers)

کفش ترینر مردانه یا کفش ورزشی، در گروه کفش اسپرت مدرن قرار دارد و به دلیل دارا بودن کفی ابری یا فوم نرم، بسیار سبک است و موجب حرکات آسان پا می‌شود. اما تفاوت اصلی که کفش ورزشی مردانه با کفش اسنیکرز دارد، کاربرد بالای آن است.

باید بگوییم که کفش رشته‌های ورزشی مختلف است و در صورتیکه می‌خواهید به‌طور تخصصی در یک رشته ورزشی فعالیت نمایید، باید کفش مخصوص به آن رشته ورزشی را تهیه کنید، چرا که هر مدل کفش ورزشی مردانه، ساختار منحصربه‌فردی دارد که به شما در انجام فعالیت‌های ورزشی کمک می‌کند.

برای مثال کفش بسکتبال به گونه‌ای طراحی شده که سرعت عمل بازیکنان را بالا می‌برد. کفِ کفش فوتبال به نوعی است که در حرکت پاها و دویدن راحت‌تر عمل کنید. از این جهت بهتر است بدانید که کفش کتانی مناسب ورزش‌های تخصصی نیست و تنها در فعالیت‌های روزمره یا پیاده‌روی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در صورتی که به ورزش‌هایی همچون بدن‌سازی، دو، پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری علاقه دارید، کفش ورزشی ترینر تمام نیازهای شما را فراهم می‌کند. این کفش به دلیل ساختار مدرن و وزن سبکی که دارد، همراه خوبی در باشگاه و تمرینات ورزشی خواهد بود.

هر کفشی که در بازار به فروش می‌رسد، کیفیت و استاندارد لازم را برای محافظت از کمر، پا و زانوهای شما را ندارد. در این صورت توصیه می‌کنیم حتماً پیش از خرید کفش ورزشی مردانه به کیفیت و حتی برند معتبر آن توجه کنید، چرا که سلامتی شما اهمیت بیشتری دارد.

کفش اسپرت مردانه
کفش اسپرت، مناسب استایل کژوال و اسپرت

کانورس یا ال استار

هر چند می‌توان کانورس را جز کفش‌های کتانی به حساب آورد، باید بگوییم که امسال سال کانورس است. این کمپانی محبوب وارد صد و پنجمین سال فعالیتش می‌شود! از اینرو بخش جداگانه‌ای را به این مدل کفش زنانه و مردانه اختصاص دادیم.  کمتر برندی را می‌توانید بیابید که با این سابقه همچنان در صدر نتایج جست و جو باقی مانده باشد. از ابتدای تولید کانورس تا به امروز، این کفش با اندک تغییری به کار خود ادامه می‌دهد.

شاید تا مدتی پیش، کانورس کفش مناسبی برای استایل کژوال و اسپرت به نظر می‌آمد، اما حالا با کمی خلاقیت و ریسک پذیری در دنیای مد، از این مدل کفش پرطرفدار، در استایل‌های متفاوت استفاده می‌شود. به عنوان نمونه می‌توان به لباس وایکین فینکس در فیلم سینمای C’mon C’mon اشاره کرد. همین استایل باعث شد تا دوباره کانورس به یکی از کفش‌های محبوب و ترند تبدیل شود. تنوع رنگی کانورس بسیار زیاد است و اگر دوست داشته باشید می‌توانید از مدل ساق دار آن نیز استفاده کنید.

انواع مدل کفش مردانه
کفش کانورس در بسیاری از سبک‌ها و اوت فیت‌ها کاربرد دارد

بوت چلسی(Chelsea)

بوت مردانه که به عنوان کفش زمستانی شناخته می‌شود، از پاهای شما در برابر سرما محافظت می‌کند و باعث حرکت آسان در برف و باران می‌شود. در واقع دلیل ساخت و تولید بوت مردانه، جنگ‌‌ها بودند! چرا که سربازان باید در هر شرایط و آب و هوایی آماده حرکت می‌شدند. اما بوت، تنها به عنوان یک لباس نظامی باقی نماند و جای خود را در  صنعت مد و فشن مردانه باز کرد.

ساختار این مدل کفش‌ باید به گونه‌ای طراحی می‌شد که همراه همیشگی آقایان باشد، از این رو طراحان، چرم یا پوست حیوانات را برای تولید بوت و چکمه مردانه انتخاب کردند. اما این روزها تنوع مدل بوت مردانه بسیار زیاد است و شما می‌توانید با توجه به سلیقه خود آن را تهیه نمایید.

بوت مردانه چلسی (Chelsea) محبوبیت خود را مدیون ستاره‌های موسیقی راک انگلیسی است. این مدل بوت‌های انگلیسی را از بهترین چرم‌ها می‌ساختند، به همین دلیل قیمت بالایی داشتند. اما مهم‌ترین نکته‌ای که بسیاری از استایلیست‌ها و برندها به آن توجه می‌کنند، این است که بهترین گزینه برای ست شدن با بوت مجلسی مردانه چلسی، کت مردانه است. چرا که بوت چلسی، ظاهری رسمی دارد.

البته باید بگوییم که بوت‌های چلسی یکی از گزینه‌هایی هستند که در زمستان، در هر موقعیتی و با هر سبکی از رسمی‌ترین تا کژوال‌ترین حالت قابل ست شدن هستند. جلوی این مدل کفش مردانه، گرد و بدون بند بوده و دقیقا به همین دلیل بسیار راحت است.

انواع مدل کفش مردانه زمستانی
بوت چلسی آیتمی محبوب برای استایل مردانه زمستانی

بوت اسپرت مردانه کامبت (Combat)

برخلاف بوت چلسی، اندازه این مدل کفش مردانه، بالاتر از مچ قرار می‌گیرد و بنددار است. طراحی این مدل بوت مردانه بسیار ظریف بوده و رنگ چرم سیاه و سفید و قهوه‌ای آن بسیار جذاب است. این مدل کفش مردانه مناسب استایل کژوال می‌باشد و می‌توانید برای قرارهای عصرگاهی و آخر هفته‌های شیک از آن استفاده کنید.

مدل بوت مردانه کامبت، از مدل چکمه نظامی الهام گرفته شده و یکی از بوت‌های مورد علاقه آقایان جوان است که همراه با شلوار جین مردانه، ظاهری چشمگیر پیدا می‌کند.

بوت بالچه‌دار (Wingtips) هم نوعی دیگر از بوت بوده که از مدل کفش مجلسی مردانه آکسفورد و بروگ الهام گرفته شده است، با این تفاوت که ساق بلندتری دارد. این مدل بوت مردانه یکی از کفش‌های مورد علاقه هالیوودی‌هاست و در استایل کژوال یا اسمارت کژوال ظاهری جذابی به شما خواهد داد.

ناگفته نماند که کفش کوهنوردی (Hiking) نیز در گروه بوت مردانه قرار دارد، چرا که شامل ساق نیمه بلندی است که از مچ پا، هنگام بالا رفتن از کوه محافظت می‌کند. کفش کوهنوردی مردانه ساختار خاصی دارد و از چند لایه تشکیل شده است تا حرکت پاها را ساده‌تر کند.

بوت کامبت گزینه‌ای مناسب برای زمستان
انواع مدل کفش مزدانه زمستانی

بوت مردانه چوکا (chukka)

چوکا اندازه نسبتا کوتاهی دارد. طراحی این مدل کفش مردانه به گونه‌ای است می‌توان آن را در استایل کژوال و اسمارت کژوال استفاده کرد. حالت سنتی آن را چرم و رایح‌ترین جنس آن جیر است که ظاهر راحت‌تری به شما می‌بخشد.

عکس انواع کفش مردانه
انواع کفش مردانه برای زمستان

 

صندل مردانه

گروه آخر انواع مدل کفش مردانه، صندل مردانه است. این مدل کفش مردانه، تاریخچه‌ای ۱۰،۰۰۰ هزار ساله دارد! یونانیان و رومی‌های باستان صندل مردانه و زنانه را به مردمان دنیا ارائه دادند تا از پاها محافظت کنند.

نخستین صندل‌ها را از پوست حیواناتی همچون گاو، میش و بز می‌ساختند که بعدها تبدیل به صندل چرم مردانه مدرن شد. با این حال این روزها جنس صندل مردانه تنوع بسیاری دارد و روی قیمت صندل مردانه نیز تأثیر می‌گذارد.

اما کیفیت صندل چرم مردانه از سایر جنس‌ها بیشتر است و طول عمر بالاتری نیز دارد. از اینرو اگر برای تابستان کفش خنک و راحتی می‌خواهید تهیه کنید، خرید صندل مردانه را در اولویت خود قرار دهید تا قدم‌های راحت‌تری بردارید. صندل‌ها مناسب موقعیت‌های رسمی نیستند.

مدل کفش مردانه تابستانی
مدل کفش مردانه تابستانی

 

کلام آخر

در این مطلب به بررسی انواع مدل کفش مردانه پرداختیم. حالا شما به راحتی می‌توانید مدل کفش مناسب استایل خود را بدون هیچ سردرگمی انتخاب کنید و برای خرید کفش مردانه اقدام نمایید. راستی شما کدام مدل کفش را می‌پسندید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

MicrosoftTeams-image (3)

جدیدترین مطالب مد و فشن را دنبال کنید!

© کلیه حقوق متعلق به سایت بانی‌مد می‌باشد