11 اردیبهشت 1398
/
80,282 بازدید

برنامه کامل مراقبت روزانه پوست صورت – قدم به قدم

فهرست مطالب


در این مقاله برنامه مراقبت روزانه پوست صورت را قدم به قدم و مرحله به مرحله شرح خواهیم‌داد.

  • برنامه مراقبت روزانه پوست صورت
  • درباره پاک‌سازی پوست صورت و انتخاب پاک‌کننده‌ها و تونرها
  • همه چیز درمورد مراقبت روزانه پوست
  • همه چیز درباره محافظت پوست در برابر آفتاب
  • سوالات اخیر
  • محصولات مرتبط

پاک‌سازی پوست صورت به صورت کامل اما ملایم و رطوبت‌رسانی خوب به پوست به سلامت پوست‌تان کمک خواهد‌کرد. انتخاب مرطوب کننده‌ی باکیفیت، بر اساس نوع و مراقبت‌های مورد نیاز پوست‌تان، از آسیب‌های خارجی مانند پرتو خورشید، سرما، گرما و آلودگی جلوگیری می‌کند. انتخاب برنامه کامل مراقبت روزانه پوست صورت، اصلی‌ترین عامل تاثیرگذار بر سلامتی و جلوه‌ی زیبای پوست‌تان است و زیبایی و سلامتی آن را تضمین می‌کند.

مراقبت روزانه پوست صورت

برنامه مراقبت روزانه پوست صورت

۴ مرحله‌ی اساسی
یک برنامه خوب و استاندارد مراقبت پوست شامل ۴ مرحله است :

  • پاک‌سازی پوست Cleanse
  • مقاوم‌سازی پوست Toning
  • مراقبت و درمان Care
  • محافظت Protect

پاک‌سازی پوست

پاک‌سازی کامل پوست، اولین قدم در یک برنامه مراقبت پوست موثر است. پاک‌سازی به معنی حذف آلودگی، عرق، سبوم و مواد آرایشی از پوست است. پس از پاک‌سازی، پوست آماده‌ی پذیرش هرگونه محصولات مراقبتی می‌شود. پوست پاک‌سازی شده، توانایی بالایی در جذب عناصر فعال موجود در محصولات مراقبت از پوست دارد.

مقاوم‌سازی پوست

بسیاری از افراد استفاده از تونرها را بیهوده می‌دانند.
اما تونر چیست و چه می‌کند؟ پس از استفاده از پاک‌کننده‌ها، PH پوست از حالت طبیعی خارج می‌شود. وظیفه‌ی تونر این است که با تنظیم PH پوست، آن را به میزان طبیعی باز گردانده و ردپای شوینده‌ها را از بین ببرد.

مراقبت و درمان

پس از تونر، نوبت به استفاده از محصولات مراقبتی و درمانی می‌رسد. این محصولات موجب احیای پوست شده و گاها برای درمان یک مشکل پوستی نیز استفاده می‌شوند.

مراقبت روزانه پوست

ممکن است با خود فکر کنید که برای استفاده از آبرسان‌ها و مرطوب کننده‌ها بسیار جوان هستید یا پوست چربی دارید اما استفاده از مرطوب‌کننده حداقل یک بار در روز برای تمامی انواع پوست توصیه می‌شود. پس از شستشو و زمانی که پوست‌تان هنوز اندکی مرطوب است، از مرطوب‌کننده استفاده کنید. اگر پوست چربی دارید، مرطوب‌کننده‌های سبک و فاقد چربی که موجب بسته شدن منافذ پوست نمی‌شوند، بهترین انتخاب هستند.

محافظت

استفاده از کرم ضدآفتاب در تمامی روزهای سال ( نه فقط روزهای آفتابی ) و تمدید هر ۲ ساعت یک‌بار آن، اکیدا توصیه می‌شود.
امروزه کرم‌ها و محصولات آرایشی زیادی حاوی SPF هستند. اما پس از مرطوب کننده، ترجیحا از یک کرم ضدآفتاب مستقل با حداقل SPF30 استفاده نمایید. محافظت از پوست در برابر پرتوهای مضر فرابنفش UV خورشید ( که عامل اصلی ایجاد چروک پوستی هستند )، وظیفه‌ی اصلی SPF است.
اما اینکه SPF چیست و چه میزان از آن ضروری است را در مطلب زیر بخوانید :

SPF چیست و چه میزان از آن ضروری است؟

بهترین برنامه مراقبت روزانه پوست صورت، در دو مرحله در هر روز پیاده می‌شود : صبح و عصر. اما جزئیات یک برنامه‌ی منحصر به فرد برای پوست شما، به نوع و مشکلات پوست‌تان وابسته است.

بهترین برنامه مراقبت روزانه پوست صورت

برنامه روزانه مراقبت پوست

صبح

۱ – پاک‌سازی : پوست‌تان در طول شب برای احیای خود، سبوم تولید کرده‌است، برای حذف سبوم‌ها و آماده‌سازی پوستتان برای مراقبت‌های روزانه، از یک پاک کننده‌ی ملایم استفاده کنید.

۲ – مقاوم‌سازی : برای خنثی سازی PH غیرطبیعی پاک کننده‌ها، تونر را فراموش نکنید!

۳ – مراقبت و درمان خاص : حالا نوبت محصولات خاصی است که برای درمان مشکلاتی مانند چروک، آکنه یا … استفاده می‌کنید. این محصولات حاوی چگالی بالایی از عناصر فعال هستند که باید مستقیما روی پوست تمیز اعمال شوند.
اگر از محصول درمانی خاصی استفاده نمی‌کنید، از این مرحله عبور کنید.

۴ – مراقبت روزانه بر اساس نوع پوست : محصولات مراقبتی که بر اساس نوع پوست‌تان که به صورت روزانه استفاده می‌کنید، در این مرحله جای می‌گیرند.

۵ – محافظت در برابر آفتاب : برای جلوگیری از ایجاد چروک‌های پوستی، این مرحله را جدی بگیرید!
علاوه بر برخی از کرم‌های روزانه که حاوی SPF15 هستند، در موقعیت‌هایی که بیش‌تر در معرض آفتاب قرار دارید، از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید که میزان SPF بیش‌تری دارند.

عصر

۱ – پاک‌سازی : پاک‌سازی پوست در هنگام عصر، تمامی آلودگی، عرق، سبوم و آرایش را از روی پوست پاک کرده و آن را برای جذب حداکثری محصولات درمانی شبانه، آماده می‌کند. برای پاک‌سازی آرایش چشم، حتما از پاک‌کننده‌های اختصاصی این کار استفاده نمایید.

۲ – مقاوم‌سازی : برای خنثی سازی PH غیرطبیعی پاک کننده‌ها، تونر را فراموش نکنید!

۳ – مراقبت و درمان خاص : حالا نوبت محصولات خاصی است که برای درمان مشکلاتی مانند چروک، آکنه یا … استفاده می‌کنید. این محصولات حاوی چگالی بالایی از عناصر فعال هستند که باید مستقیما روی پوست تمیز اعمال شوند.
اگر از محصول درمانی خاصی استفاده نمی‌کنید، از این مرحله عبور کنید.

۴ – مراقبت شبانه : از یک مرطوب‌کننده‌ی شب و یک کرم دور چشم برای تغذیه‌ی پوست‌تان استفاده کنید. این کار به احیای پوست در طول شب کمک خواهد‌کرد.

مراقبت شبانه صورت

درباره‌ی پاک‌سازی پوست صورت و انتخاب پاک‌کننده‌ها و تونرها

موثرترین برنامه مراقبت روزانه پوست، با پاک‌سازی پوست به صورت کامل و در عین حال ملایم آغاز می‌شود. اما چرا باید پوست را پاک‌سازی کنیم؟
اهمیت این موضوع به دو دلیل است :
• حذف آلودگی، عرق، سبوم و آرایش از پوست و کمک به روند بازسازی و احیای پوست، بدون خشک شدن آن.
• آماده‌سازی پوست برای جذب محصولات درمانی و مراقبتی. چرا که عناصر فعال و ارزشمند موجود در محصولات مراقبت از پوست، روی پوست تمیز موثر واقع خواهند‌شد.

چگونه پوست را پاک‌سازی و مقاوم‌سازی کنیم؟

دو قدم اساسی در پاک‌سازی پوست صورت، استفاده از شیر‌پاک‌کن یا ژل شستشوی صورت است که در قدم بعدی با یک تونر کامل می‌شود. در مواردی که آرایش چشم دارید، مرحله‌ی سومی تحت عنوان پاک کننده‌ی آرایش چشم به آن اضافه خواهد‌شد.

مرحله اول پاک‌سازی پوست صورت : پاک‌کننده‌ی آرایش چشم

بهترین راه برای پاک‌سازی ملایم آرایش از چشم، استفاده از یک پد پنبه‌ای آغشته به پاک‌کننده‌ی آرایش چشم است که به آرامی روی نواحی مذکور کشیده می‌شود.

مرحله دوم پاک‌سازی پوست صورت : شیرپاک‌کن یا ژل شستشوی صورت

پاک‌کننده‌ای که مناسب نوع پوست‌تان باشد را انتخاب کنید. شیرپاک‌کن‌ها بهترین گزینه برای پوست‌های خشک هستند. اما برای پوست‌های معمولی، مختلط و چرب، ژل شستشوی صورت پیشنهاد می‌شود.

مرحله سوم پاک‌سازی پوست صورت : تونر

وظیفه‌ی تونر، حذف ردپای باقی‌مانده از پاک‌کننده‌هاست. تونر نیز مانند پاک‌کننده‌ی چشم باید با یک پد پنبه‌ای و به آرامی روی پوست صورت کشیده‌شود.

  • ژل شستشوی صورت باید به خوبی به وسیله‌ی آب ولرم شستشو شود. از شستشو با آب داغ خودداری کنید چرا که ممکن است موجب بروز تحریکات و حساسیت‌های پوستی شود.
  • شیرپاک‌کن‌ را به وسیله‌ی یک پد پنبه‌ای روی پوست اعمال کنید. اگرچه شیرپاک‌کن‌ها به شستشوی با آب نیازی ندارند، اما در صورت تمایل می‌توانید آن را با آب ولرم از روی پوست پاک کنید.

چگونه پاک‌کننده و تونر متناسب با پوست خود را انتخاب کنیم؟

استفاده از آب به تنهایی برای پاک‌سازی پوست صورت کافی نیست. برای حذف کامل چربی، مواد آرایشی و آلودگی‌های روزانه از پوست، به پاک‌کننده‌ای نیاز داریم که این مواد را در خود حل کرده و از پوست پاک کند. از سوی دیگر، انتخاب ملایم‌ترین پاک‌کننده‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که استفاده‌ی مداوم از پاک‌کننده‌های قوی، می‌تواند موجب اختلال در عملکرد پوست و در نتیجه آسیب آن، از جمله موارد زیر شود :

  • تغییر PH طبیعی پوست که چیزی بین ۵٫۴ و ۵٫۹ است، به حالت قلیایی یا خنثی، موجب کاهش توانایی آن برای مبارزه با باکتری‌ها خواهد شد.
  • آسیب رسانی به پروتئین‌های پوست
  • از بین بردن چربی‌های محافظ پوست که سلول‌ها را در اپیدرم، در کنار یکدیگر نگه می‌دارند.

انتخاب پاک‌کننده

پاک‌کننده‌ای را انتخاب کنید که :
• ملایم باشد و موجب خشکی پوست نشود.
• متناسب با نوع پوست‌تان فرموله و ساخته‌شده‌باشد.
• برای سازگاری با حساسیت‌های پوستی طراحی شده باشد.
اگر در انتخاب بین یک ژل و شیرپاک‌کن مردد هستید، قانون کلی این است که هرچه پوست شما خشک‌تر، کفه‌ی ترازو به نفع شیرپاک‌کن سنگین‌تر خواهد‌بود. شیرپاک‌کن، چربی پوست شما را دست نخورده باقی گذاشته و آن را متعادل نگه‌می‌دارد.

انتخاب تونر

پیشنهاد متخصصان پوست در اکثر موارد، استفاده از یک تونر بدون الکل است. تونرهای حاوی الکل، دارای تاثیر خنک کننده‌گی لذت‌بخشی هستند اما پوست را از چربی طبیعی خود تهی می‌کنند. در برخی موارد، پوست برای جبران چربی از دست رفته، چربی بیش‌تری تولید می‌کند.
بنابراین الکل می‌تواند خشکی پوست‌های خشک را تشدید کند. اما برای افرادی که پوست چرب و مختلط دارند، تونرهای حاوی الکل می‌تواند به تنظیم چربی مفرط پوست کمک کند.

خرید انواع پاک کننده و تونر | بانی مد

پاک‌کننده و تونر متناسب با پوست خود

همه چیز درمورد مراقبت از پوست

چرا باید از پوستمان مراقبت کنیم؟
محصولات مراقبت از پوست به آبرسانی و بازسازی پوست کمک می‌کنند. اساسی ترین محصولات مراقبت از پوست مرطوب‌کننده‌ها هستند. این محصولات نه تنها میزان آب موجود در پوست را افزایش می‌دهند، بلکه با نظم بخشیدن به فرآیند تجدید پوست، از آن محافظت می‌کنند. لطافت، نرمی و شادابی پوست نتیجه‌ی لذت بخش استفاده از مرطوب کننده‌هاست.
بسیاری از محصولات مراقبتی دیگر، برای درمان و رفع مشکلات خاص دیگر مانند چین و چروک، آکنه و … طراحی شده‌اند.

مراقبت‌های پوستی در چند دسته‌ی کلی قرار می‌گیرند :

مراقبت‌های خاص پوستی
به دلیل چگالی بالای عناصر درمانی خاص در این محصولات، باید بلافاصله بر روی پوست تمیز و قبل از هرگونه کرم یا مواد دیگر اعمال شوند. کرم‌های ضد چروک، محصولات ضد آکنه و جوش صورت و … در این دسته قرار می‌گیرند.
نکته : توجه داشته باشید که پیش از اعمال مواد دیگر، زمان لازم برای جذب این محصولات را به پوست خود بدهید.

خرید انواع ضد چروک و لیفتینگ | بانی مد

خرید انواع کرم و ژل ضد جوش و آکنه | بانی مد

مراقبت‌های روزانه و شبانه
یک کرم مرطوب کننده روز یا شب، اساسی‌ترین بخش برنامه‌ی روزانه‌ی مراقبت از پوست است. همان‌گونه که گفته شد، این محصولات به آبرسانی و بازسازی پوست کمک می‌کنند.

مراقبت ناحیه‌ی دور چشم
پوست ناحیه‌ی اطراف چشم، بسیار نازک‌تر و ظریف‌تر از دیگر بخش‌های صورت است. محصولات و کرم‌های دور چشم، در کنار محصولات مراقبتی شب و روز، باید به آرامی در ناحیه‌ی حساس دور چشم استفاده شوند.

خرید انواع کرم دور چشم | بانی مد

محافظت از پوست در برابر آفتاب
کرم‌های مرطوب کننده‌ی زیادی در بازار وجود دارند که حاوی SPF15 هستند. اما برای حفاظت بیش‌تر و بهتر از پوست، از یک کرم ضدآفتاب به صورت مستقل در انتهای برنامه‌ی مراقبت از پوست خود استفاده کنید.

خرید انواع کرم ضد آفتاب | بانی مد

چرا محافظت در برابر آفتاب؟
محافظت موثر و مداوم در برابر آفتاب، جزء جدانشدنی مراقبت از سلامت پوست است. این مساله زمانی حیاتی‌تر می‌شود که با پوست‌های آسیب‌پذیرتری چون پوست حساس، مستعد آکنه و … مواجه باشیم.
درحالی که قرار گرفتن در معرض آفتاب به مدت چند دقیقه در روز ، کمک شایانی به تولید ویتامین D می‌کند، پوست صورت به مدت چندین ساعت در روز در معرض اشعه فرابنفش خورشید قرار می‌گیرد. با توجه به این که UV یا فرابنفش، عامل اصلی پیری زودرس پوست است، کرم‌های ضدآفتاب برای محافظت استفاده می‌شوند.

حتما بخوانید : کرم ضد آفتاب چیست و چه می‌کند؟

چگونه بهترین محصولات مراقبت پوست را بر اساس نوع پوست خود انتخاب کنیم؟

محصولات مراقبت از پوست را باید بر اساس نوع پوست‌تان انتخاب کنید. محصولاتی که به صورت خاص برای مشکلات پوستی شما طراحی شده‌باشند.
گاهی انتخاب محصولات مراقبت پوست حتی می‌تواند بر اساس نوع فصل نیز متفاوت باشد. مثلا بسیاری از افراد مرطوب‌کننده‌های سبک‌تر را برای فصول گرم ترجیح می‌دهند و از انواع سنگین‌تر آن در فصول سرد استفاده می‌کنند.
برای انتخاب بهترین محصولات، بهتر است درمورد انواع پوست و مشکلات آن‌ها اطلاعات بیش‌تری کسب کنید.

حتما بخوانید : انواع پوست و مشکلات مربوط به آن‌ها

نظرات 2

  1. مریم تائبی says:

    اطلاعات خوبی بود ممنون

  2. ~ says:

    مفید و کاربردی بود ، ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shape

پربازدیدترین مطالب

مطالب تصادفی

۴۰ مدل هودی شیک و جذاب

همراهان عزیز بانی مگ، سلام امروز به سراغ یکی از عناوین جذاب این روزها برای شما رفتیم. هودی یکی از آیتم‌های

برنامه کامل مراقبت روزانه پوست صورت – قدم به قدم
11 اردیبهشت 1398
/
80,282 بازدید

برنامه کامل مراقبت روزانه پوست صورت – قدم به قدم

فهرست مطالب


در این مقاله برنامه مراقبت روزانه پوست صورت را قدم به قدم و مرحله به مرحله شرح خواهیم‌داد.

  • برنامه مراقبت روزانه پوست صورت
  • درباره پاک‌سازی پوست صورت و انتخاب پاک‌کننده‌ها و تونرها
  • همه چیز درمورد مراقبت روزانه پوست
  • همه چیز درباره محافظت پوست در برابر آفتاب
  • سوالات اخیر
  • محصولات مرتبط

پاک‌سازی پوست صورت به صورت کامل اما ملایم و رطوبت‌رسانی خوب به پوست به سلامت پوست‌تان کمک خواهد‌کرد. انتخاب مرطوب کننده‌ی باکیفیت، بر اساس نوع و مراقبت‌های مورد نیاز پوست‌تان، از آسیب‌های خارجی مانند پرتو خورشید، سرما، گرما و آلودگی جلوگیری می‌کند. انتخاب برنامه کامل مراقبت روزانه پوست صورت، اصلی‌ترین عامل تاثیرگذار بر سلامتی و جلوه‌ی زیبای پوست‌تان است و زیبایی و سلامتی آن را تضمین می‌کند.

مراقبت روزانه پوست صورت

برنامه مراقبت روزانه پوست صورت

۴ مرحله‌ی اساسی
یک برنامه خوب و استاندارد مراقبت پوست شامل ۴ مرحله است :

  • پاک‌سازی پوست Cleanse
  • مقاوم‌سازی پوست Toning
  • مراقبت و درمان Care
  • محافظت Protect

پاک‌سازی پوست

پاک‌سازی کامل پوست، اولین قدم در یک برنامه مراقبت پوست موثر است. پاک‌سازی به معنی حذف آلودگی، عرق، سبوم و مواد آرایشی از پوست است. پس از پاک‌سازی، پوست آماده‌ی پذیرش هرگونه محصولات مراقبتی می‌شود. پوست پاک‌سازی شده، توانایی بالایی در جذب عناصر فعال موجود در محصولات مراقبت از پوست دارد.

مقاوم‌سازی پوست

بسیاری از افراد استفاده از تونرها را بیهوده می‌دانند.
اما تونر چیست و چه می‌کند؟ پس از استفاده از پاک‌کننده‌ها، PH پوست از حالت طبیعی خارج می‌شود. وظیفه‌ی تونر این است که با تنظیم PH پوست، آن را به میزان طبیعی باز گردانده و ردپای شوینده‌ها را از بین ببرد.

مراقبت و درمان

پس از تونر، نوبت به استفاده از محصولات مراقبتی و درمانی می‌رسد. این محصولات موجب احیای پوست شده و گاها برای درمان یک مشکل پوستی نیز استفاده می‌شوند.

مراقبت روزانه پوست

ممکن است با خود فکر کنید که برای استفاده از آبرسان‌ها و مرطوب کننده‌ها بسیار جوان هستید یا پوست چربی دارید اما استفاده از مرطوب‌کننده حداقل یک بار در روز برای تمامی انواع پوست توصیه می‌شود. پس از شستشو و زمانی که پوست‌تان هنوز اندکی مرطوب است، از مرطوب‌کننده استفاده کنید. اگر پوست چربی دارید، مرطوب‌کننده‌های سبک و فاقد چربی که موجب بسته شدن منافذ پوست نمی‌شوند، بهترین انتخاب هستند.

محافظت

استفاده از کرم ضدآفتاب در تمامی روزهای سال ( نه فقط روزهای آفتابی ) و تمدید هر ۲ ساعت یک‌بار آن، اکیدا توصیه می‌شود.
امروزه کرم‌ها و محصولات آرایشی زیادی حاوی SPF هستند. اما پس از مرطوب کننده، ترجیحا از یک کرم ضدآفتاب مستقل با حداقل SPF30 استفاده نمایید. محافظت از پوست در برابر پرتوهای مضر فرابنفش UV خورشید ( که عامل اصلی ایجاد چروک پوستی هستند )، وظیفه‌ی اصلی SPF است.
اما اینکه SPF چیست و چه میزان از آن ضروری است را در مطلب زیر بخوانید :

SPF چیست و چه میزان از آن ضروری است؟

بهترین برنامه مراقبت روزانه پوست صورت، در دو مرحله در هر روز پیاده می‌شود : صبح و عصر. اما جزئیات یک برنامه‌ی منحصر به فرد برای پوست شما، به نوع و مشکلات پوست‌تان وابسته است.

بهترین برنامه مراقبت روزانه پوست صورت

برنامه روزانه مراقبت پوست

صبح

۱ – پاک‌سازی : پوست‌تان در طول شب برای احیای خود، سبوم تولید کرده‌است، برای حذف سبوم‌ها و آماده‌سازی پوستتان برای مراقبت‌های روزانه، از یک پاک کننده‌ی ملایم استفاده کنید.

۲ – مقاوم‌سازی : برای خنثی سازی PH غیرطبیعی پاک کننده‌ها، تونر را فراموش نکنید!

۳ – مراقبت و درمان خاص : حالا نوبت محصولات خاصی است که برای درمان مشکلاتی مانند چروک، آکنه یا … استفاده می‌کنید. این محصولات حاوی چگالی بالایی از عناصر فعال هستند که باید مستقیما روی پوست تمیز اعمال شوند.
اگر از محصول درمانی خاصی استفاده نمی‌کنید، از این مرحله عبور کنید.

۴ – مراقبت روزانه بر اساس نوع پوست : محصولات مراقبتی که بر اساس نوع پوست‌تان که به صورت روزانه استفاده می‌کنید، در این مرحله جای می‌گیرند.

۵ – محافظت در برابر آفتاب : برای جلوگیری از ایجاد چروک‌های پوستی، این مرحله را جدی بگیرید!
علاوه بر برخی از کرم‌های روزانه که حاوی SPF15 هستند، در موقعیت‌هایی که بیش‌تر در معرض آفتاب قرار دارید، از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید که میزان SPF بیش‌تری دارند.

عصر

۱ – پاک‌سازی : پاک‌سازی پوست در هنگام عصر، تمامی آلودگی، عرق، سبوم و آرایش را از روی پوست پاک کرده و آن را برای جذب حداکثری محصولات درمانی شبانه، آماده می‌کند. برای پاک‌سازی آرایش چشم، حتما از پاک‌کننده‌های اختصاصی این کار استفاده نمایید.

۲ – مقاوم‌سازی : برای خنثی سازی PH غیرطبیعی پاک کننده‌ها، تونر را فراموش نکنید!

۳ – مراقبت و درمان خاص : حالا نوبت محصولات خاصی است که برای درمان مشکلاتی مانند چروک، آکنه یا … استفاده می‌کنید. این محصولات حاوی چگالی بالایی از عناصر فعال هستند که باید مستقیما روی پوست تمیز اعمال شوند.
اگر از محصول درمانی خاصی استفاده نمی‌کنید، از این مرحله عبور کنید.

۴ – مراقبت شبانه : از یک مرطوب‌کننده‌ی شب و یک کرم دور چشم برای تغذیه‌ی پوست‌تان استفاده کنید. این کار به احیای پوست در طول شب کمک خواهد‌کرد.

مراقبت شبانه صورت

درباره‌ی پاک‌سازی پوست صورت و انتخاب پاک‌کننده‌ها و تونرها

موثرترین برنامه مراقبت روزانه پوست، با پاک‌سازی پوست به صورت کامل و در عین حال ملایم آغاز می‌شود. اما چرا باید پوست را پاک‌سازی کنیم؟
اهمیت این موضوع به دو دلیل است :
• حذف آلودگی، عرق، سبوم و آرایش از پوست و کمک به روند بازسازی و احیای پوست، بدون خشک شدن آن.
• آماده‌سازی پوست برای جذب محصولات درمانی و مراقبتی. چرا که عناصر فعال و ارزشمند موجود در محصولات مراقبت از پوست، روی پوست تمیز موثر واقع خواهند‌شد.

چگونه پوست را پاک‌سازی و مقاوم‌سازی کنیم؟

دو قدم اساسی در پاک‌سازی پوست صورت، استفاده از شیر‌پاک‌کن یا ژل شستشوی صورت است که در قدم بعدی با یک تونر کامل می‌شود. در مواردی که آرایش چشم دارید، مرحله‌ی سومی تحت عنوان پاک کننده‌ی آرایش چشم به آن اضافه خواهد‌شد.

مرحله اول پاک‌سازی پوست صورت : پاک‌کننده‌ی آرایش چشم

بهترین راه برای پاک‌سازی ملایم آرایش از چشم، استفاده از یک پد پنبه‌ای آغشته به پاک‌کننده‌ی آرایش چشم است که به آرامی روی نواحی مذکور کشیده می‌شود.

مرحله دوم پاک‌سازی پوست صورت : شیرپاک‌کن یا ژل شستشوی صورت

پاک‌کننده‌ای که مناسب نوع پوست‌تان باشد را انتخاب کنید. شیرپاک‌کن‌ها بهترین گزینه برای پوست‌های خشک هستند. اما برای پوست‌های معمولی، مختلط و چرب، ژل شستشوی صورت پیشنهاد می‌شود.

مرحله سوم پاک‌سازی پوست صورت : تونر

وظیفه‌ی تونر، حذف ردپای باقی‌مانده از پاک‌کننده‌هاست. تونر نیز مانند پاک‌کننده‌ی چشم باید با یک پد پنبه‌ای و به آرامی روی پوست صورت کشیده‌شود.

  • ژل شستشوی صورت باید به خوبی به وسیله‌ی آب ولرم شستشو شود. از شستشو با آب داغ خودداری کنید چرا که ممکن است موجب بروز تحریکات و حساسیت‌های پوستی شود.
  • شیرپاک‌کن‌ را به وسیله‌ی یک پد پنبه‌ای روی پوست اعمال کنید. اگرچه شیرپاک‌کن‌ها به شستشوی با آب نیازی ندارند، اما در صورت تمایل می‌توانید آن را با آب ولرم از روی پوست پاک کنید.

چگونه پاک‌کننده و تونر متناسب با پوست خود را انتخاب کنیم؟

استفاده از آب به تنهایی برای پاک‌سازی پوست صورت کافی نیست. برای حذف کامل چربی، مواد آرایشی و آلودگی‌های روزانه از پوست، به پاک‌کننده‌ای نیاز داریم که این مواد را در خود حل کرده و از پوست پاک کند. از سوی دیگر، انتخاب ملایم‌ترین پاک‌کننده‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که استفاده‌ی مداوم از پاک‌کننده‌های قوی، می‌تواند موجب اختلال در عملکرد پوست و در نتیجه آسیب آن، از جمله موارد زیر شود :

  • تغییر PH طبیعی پوست که چیزی بین ۵٫۴ و ۵٫۹ است، به حالت قلیایی یا خنثی، موجب کاهش توانایی آن برای مبارزه با باکتری‌ها خواهد شد.
  • آسیب رسانی به پروتئین‌های پوست
  • از بین بردن چربی‌های محافظ پوست که سلول‌ها را در اپیدرم، در کنار یکدیگر نگه می‌دارند.

انتخاب پاک‌کننده

پاک‌کننده‌ای را انتخاب کنید که :
• ملایم باشد و موجب خشکی پوست نشود.
• متناسب با نوع پوست‌تان فرموله و ساخته‌شده‌باشد.
• برای سازگاری با حساسیت‌های پوستی طراحی شده باشد.
اگر در انتخاب بین یک ژل و شیرپاک‌کن مردد هستید، قانون کلی این است که هرچه پوست شما خشک‌تر، کفه‌ی ترازو به نفع شیرپاک‌کن سنگین‌تر خواهد‌بود. شیرپاک‌کن، چربی پوست شما را دست نخورده باقی گذاشته و آن را متعادل نگه‌می‌دارد.

انتخاب تونر

پیشنهاد متخصصان پوست در اکثر موارد، استفاده از یک تونر بدون الکل است. تونرهای حاوی الکل، دارای تاثیر خنک کننده‌گی لذت‌بخشی هستند اما پوست را از چربی طبیعی خود تهی می‌کنند. در برخی موارد، پوست برای جبران چربی از دست رفته، چربی بیش‌تری تولید می‌کند.
بنابراین الکل می‌تواند خشکی پوست‌های خشک را تشدید کند. اما برای افرادی که پوست چرب و مختلط دارند، تونرهای حاوی الکل می‌تواند به تنظیم چربی مفرط پوست کمک کند.

خرید انواع پاک کننده و تونر | بانی مد

پاک‌کننده و تونر متناسب با پوست خود

همه چیز درمورد مراقبت از پوست

چرا باید از پوستمان مراقبت کنیم؟
محصولات مراقبت از پوست به آبرسانی و بازسازی پوست کمک می‌کنند. اساسی ترین محصولات مراقبت از پوست مرطوب‌کننده‌ها هستند. این محصولات نه تنها میزان آب موجود در پوست را افزایش می‌دهند، بلکه با نظم بخشیدن به فرآیند تجدید پوست، از آن محافظت می‌کنند. لطافت، نرمی و شادابی پوست نتیجه‌ی لذت بخش استفاده از مرطوب کننده‌هاست.
بسیاری از محصولات مراقبتی دیگر، برای درمان و رفع مشکلات خاص دیگر مانند چین و چروک، آکنه و … طراحی شده‌اند.

مراقبت‌های پوستی در چند دسته‌ی کلی قرار می‌گیرند :

مراقبت‌های خاص پوستی
به دلیل چگالی بالای عناصر درمانی خاص در این محصولات، باید بلافاصله بر روی پوست تمیز و قبل از هرگونه کرم یا مواد دیگر اعمال شوند. کرم‌های ضد چروک، محصولات ضد آکنه و جوش صورت و … در این دسته قرار می‌گیرند.
نکته : توجه داشته باشید که پیش از اعمال مواد دیگر، زمان لازم برای جذب این محصولات را به پوست خود بدهید.

خرید انواع ضد چروک و لیفتینگ | بانی مد

خرید انواع کرم و ژل ضد جوش و آکنه | بانی مد

مراقبت‌های روزانه و شبانه
یک کرم مرطوب کننده روز یا شب، اساسی‌ترین بخش برنامه‌ی روزانه‌ی مراقبت از پوست است. همان‌گونه که گفته شد، این محصولات به آبرسانی و بازسازی پوست کمک می‌کنند.

مراقبت ناحیه‌ی دور چشم
پوست ناحیه‌ی اطراف چشم، بسیار نازک‌تر و ظریف‌تر از دیگر بخش‌های صورت است. محصولات و کرم‌های دور چشم، در کنار محصولات مراقبتی شب و روز، باید به آرامی در ناحیه‌ی حساس دور چشم استفاده شوند.

خرید انواع کرم دور چشم | بانی مد

محافظت از پوست در برابر آفتاب
کرم‌های مرطوب کننده‌ی زیادی در بازار وجود دارند که حاوی SPF15 هستند. اما برای حفاظت بیش‌تر و بهتر از پوست، از یک کرم ضدآفتاب به صورت مستقل در انتهای برنامه‌ی مراقبت از پوست خود استفاده کنید.

خرید انواع کرم ضد آفتاب | بانی مد

چرا محافظت در برابر آفتاب؟
محافظت موثر و مداوم در برابر آفتاب، جزء جدانشدنی مراقبت از سلامت پوست است. این مساله زمانی حیاتی‌تر می‌شود که با پوست‌های آسیب‌پذیرتری چون پوست حساس، مستعد آکنه و … مواجه باشیم.
درحالی که قرار گرفتن در معرض آفتاب به مدت چند دقیقه در روز ، کمک شایانی به تولید ویتامین D می‌کند، پوست صورت به مدت چندین ساعت در روز در معرض اشعه فرابنفش خورشید قرار می‌گیرد. با توجه به این که UV یا فرابنفش، عامل اصلی پیری زودرس پوست است، کرم‌های ضدآفتاب برای محافظت استفاده می‌شوند.

حتما بخوانید : کرم ضد آفتاب چیست و چه می‌کند؟

چگونه بهترین محصولات مراقبت پوست را بر اساس نوع پوست خود انتخاب کنیم؟

محصولات مراقبت از پوست را باید بر اساس نوع پوست‌تان انتخاب کنید. محصولاتی که به صورت خاص برای مشکلات پوستی شما طراحی شده‌باشند.
گاهی انتخاب محصولات مراقبت پوست حتی می‌تواند بر اساس نوع فصل نیز متفاوت باشد. مثلا بسیاری از افراد مرطوب‌کننده‌های سبک‌تر را برای فصول گرم ترجیح می‌دهند و از انواع سنگین‌تر آن در فصول سرد استفاده می‌کنند.
برای انتخاب بهترین محصولات، بهتر است درمورد انواع پوست و مشکلات آن‌ها اطلاعات بیش‌تری کسب کنید.

حتما بخوانید : انواع پوست و مشکلات مربوط به آن‌ها

نظرات 2

  1. مریم تائبی says:

    اطلاعات خوبی بود ممنون

  2. ~ says:

    مفید و کاربردی بود ، ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

MicrosoftTeams-image (3)

جدیدترین مطالب مد و فشن را دنبال کنید!

© کلیه حقوق متعلق به سایت بانی‌مد می‌باشد